Monday, November 16, 2009

Kota Siputeh diisytihar kosong



Pilihan raya baru akan diadakan bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Kota Siputeh di Kedah selepas kerusi berkenaan diisytihar kosong oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin memutuskan bahawa kerusi itu kosong selepas penyandangnya Datuk Abu Hassan Sarif tidak menghadiri dua persidangan DUN tahun ini.

Berikutan keputusan Mahkamah Tinggi itu, Abu Hassan akan dihalang daripada menghadiri persidangan DUN esok.

Dalam keputusannya, Hakim Alizatul menegaskan bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bertindak secara tidak wajar dan keputusan suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan.

"Meskipun saya bersetuju bahawa SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan berlaku secara kebetulan, namun saya tidak berpendapat SPR dapat mengatasi kuasa Speaker mengikut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah," katanya ketika menyampaikan keputusannya pada jam 5.30 petang.

"Pada pandangan saya, Perkara 51 menjelaskan syarat yang menyebabkan kerusi menjadi kosong dan responden pertama (Abu Hassan) telah menepati syarat tersebut," kata Hakim Alizatul ketika membenarkan semakan kehakiman yang difailkan oleh Speaker DUN Kedah Datuk Dr Abdul Isa Ismail.

Abdul Isa, yang diwakili oleh peguam utama Sulaiman Abdullah, memfailkan semakan kehakiman pada 1 Oktober, selepas SPR membuat keputusan bahawa tidak berlaku kekosongan dalam kerusi DUN Kota Siputeh dan Abu Hassan masih merupakan wakil
rakyatnya.

Abdul Isa memohon mahkamah mengisytiharkan bahawa Abu Hassan bukanlah wakil rakyat berikutan kegagalannya menghadiri dua persidangan DUN berturut-turut iaitu pada 19 April dan 9 Ogos tahun ini, dan kerusi itu adalah kosong.

Dalam permohonannya, Abdul Isa turut memohon perintah bagi SPR mengadakan pilihan raya kecil.

Perkara 51 Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah memperuntukkan bahawa jika mana-mana anggota DUN tidak menghadiri persidangan dewan tanpa kebenaran Speaker
selama dua persidangan berturut-turut, maka kerusi yang diwakilinya akan menjadi kosong.

Dalam keputusannya hari ini, Hakim Alizatul berkata tidak dipertikaikan bahawa Abu Hassan tidak memperoleh kebenaran daripada Speaker untuk tidak menghadiri dua persidangan DUN berturut-turut, dan hanya mengemukakan sijil cuti sakit beliau kepada Speaker pada 10 Ogos 2009.

"Speaker mempunyai kuasa mengikut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah bagi memberi kebenaran dan beliau tidak bertindak secara tidak munasabah apabila menolak sijil cuti sakit bertarikh 10 Ogos 2009 selepas mengetahui bahawa wakil rakyat itu turut menghadiri satu majlis pada hari yang sama," katanya.

Hakim Alizatul menegaskan SPR telah bertindak secara tidak sah ketika menerima sijil cuti sakit yang dikemukakan oleh Abu Hassan sebagai alasan kerana ketidakhadirannya.

SPR juga membuat keputusan tidak wajar ketika memutuskan bahawa Perkara 51 hanya boleh digunakan selepas Speaker merujuk perkara itu kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan, katanya.

"Tiada peruntukan mandatori dikenakan ke atas Speaker untuk berbuat demikian memandangkan keputusan sama ada merujuk perkara itu kepada jawatankuasa berkenaan atau tidak adalah budi bicara beliau memandangkan perkara berkaitan kebenaran bukanlah keistimewaan yang diberikan kepada seseorang wakil rakyat,"
katanya.

Hakim Alizatul berkata SPR telah tersalah tafsir maksud "dua persidangan berturut-turut" mengikut Perkara 51 sebagai dua sesi berasingan.

"Saya bersetuju dengan peguam pemohon bahawa responden pertama (Abu Hassan) telah tidak menghadiri dua persidangan berturut-turut dalam satu sesi tanpa gendala," katanya.

Mahkamah turut menetapkan Jumaat ini untuk mendengar permohonan SPR bagi penangguhan perintah pilihan raya kecil.

Di luar mahkamah, Abu Hassan memberitahu pemberita beliau menerima keputusan itu dan menyerahkan kepada peguamnya, Datuk Hafarizam Harun, untuk mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Rayuan.

SPR diwakili peguam kanan persekutuan Datuk Kamaluddin Md Said. - Bernama

Undian siapa pengerusi PR...

TGNA mendapat majoriti undi...
keputusan undian siapa yang layak menjadi pengerusi PR:

Tok Guru Nik Aziz:52%
Dato Seri Anwar Ibrahim:30%
Lim KIt Siang:9%
hadi awang:9%..keputusan undian

Cadangan datuk Zaid Ibrahim(DZI) untuk menjadikan TGNA sebagai pengerusi Pakatan Rakyat disokong 52 peratus pengundi dari carta undian ntv7 malam tadi.

Gua amat sokong cadangan DZI ini,dan gua terharu,walaupun dia bukanlah ahli pAS,(tetapi pkr)tetapi beliau condong kearah seorang pemimpin PAS untuk memgetuai gabngan parti yang turut disertai beliau.

Dan sorang pemimpin PAs pula,walaupun tidak menentang cadangan DZI,tetapi nampak seolah olah kurang senang dengan DZI..siapa mamat ni,korang yang tengok berita ntv7 tadi pasti tahu..seorang pendokong kuat KERAjaan perpaduan..

Mungkin dia lebih harapkan hadi awang untuk jadi pengerusi PR,,(kah..kah..kah..),no la,kalau bukan TGNA pun,pilihan kedua pastinya DSAI..,yang ketiga gua rela pilih Lim Kit Siang...gua tak nak berpemimpinkan seorang yang lemah,yang dikawal orang lain..

Walapun pun gua rasa TGNA akan menolak tawaran ini,dan berikan kepada DSAI(pikiran gua la),tetapi walau apa pun yang berlaku,gua tetap di belakang TGNA...hidup TGNA.....Allahuakhbar..!!!!!!!!!

Thursday, November 5, 2009

Siapa Munafik Haraki Di dalam PAS




Telah seminggu berlalu, kontroversi pita rakaman ucapan Dato' Hasan Ali (DHA) dan Nasharuddin. Hampir seminggu juga saya tidak punya kesempatan untuk menulis atas dasar kesibukan saya. Apa yang sedikit ganjil, biarpun telah dimaklumkan oleh keputusan Mesyuarat Khas, keinginan khalayak tetap bertali arus bertanyakan kepada saya tentang pita rakaman tersebut, kononnya boleh tumpang dengar pun jadilah.

Benar, ia banyak menimbulkan pelbagai persepsi orang ramai. Dari orang besar di dalam saf pimpinan PAS hinggalah kepada ahli biasa PAS, dan tidak kurang juga dari individu-individu luar pun sama sibuk nak dengar sama. Namun saya terpaksa akur apabila rakaman tersebut perlu diserahkan dan telah pun diserahkan kepada Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man ( DTI ) yang mengetuai Lembaga Disiplin yang mana beliau ditugaskan menyiasat semua laporan terhadap PAS Selangor khususnya keatas DHA.

Pelbagai gaya dan ragam dapat dilihat terhadap individu-individu tertentu itu memujuk, merayu untuk mendengar, sekaligus berusaha untuk memiliki pita rakaman tersebut yang kini bukan lagi rahsia, kerana memang benar wujudnya bukti tersebut. Saya memohon maaf kepada sahabat saya, albanjari, editor albanjari Online yang bukan sahaja dimarahi malah turut diugut-ugut. MasyaAllah !

Munafik Haraki ?

Dikisahkan juga, terdapat beberapa 'pendesak', tetapi di antara pendesak yang begitu mahukan pita rakaman itu, yang ini saya klasifikasikan yang paling teruk. Saya tidak mahu sebut namanya, cukuplah saya nyatakan bahwa beliau ini juga seketurunan dengan saya, dari kaum banjar. Beliau menduduki hirarki yg agak tinggi dalam saf Pemuda PAS Selangor. Kononnya TGNA teringin benar mahu mendengar pita rakaman tersebut juga kononnya DHA ada memfitnah Khalid, Menteri Besar Selangor di pertemuan itu. Hey..ini muslihat apa ni syeikh ? Betulkah ?

Saya menjadi ragu dan timbul curiga keatas individu ini, lalu jalan terbaik saya ialah dengan mendapatkan maklumat terus dari seorang kenalan rapat yang juga rapat dengan TGNA, dan mengadukan hal ini kepadanya, dengan segera sahabat saya ni menghubungi pegawai pengiring TGNA yang datang bersama dengannya pada hari tersebut. Sahabat saya beritahu bahawa itu tidak berlaku.


Tetapi benarkah dan sungguhkah TGNA hendak mendengar rakaman tersebut ? Atau individu itu sebenarnya yang mahukan ? Pada hari berikutnya iaitu hari Khamis 29/10/09 saya masih dihubungi oleh individu ini namun saya tak jawab panggilannya, hinggalah saya menerima kiriman sms yang dikirimkan melalui sahabat saya, albanjari, dan beliau telah pun melaksanakan tugasnya utk forwardkan sms itu kepada saya seperti yg dipintanya.

Saya cukup terkejut. Bila melihat kandungan sms yang dikirimkan. Bagi mengesahkan kebenaran apa yg dituliskan melalui sms itu, saya forwardkan pula kepada seorang sahabat saya untuk menyiasat benarkah apa yang seperti didakwanya dalam sms tersebut. Mari kita baca sms tersebut dulu lepas tu kita sambung belasah lagi..

Sekadar maklum enta; ana istikharah bbrp hari utk serah pimpinan harian pusat dan bbrp yg hadir mesy khas smlm satu rakaman yg sgt serios ttg hasutan DHA utk PAS bersikap x adil thadap PR Slgor, dan timbulkan fitnah pd MB Slgor+PR. Kedua TG amat terkejut! Dan seterusnya TGNA minta nak dgr sendiri apa rakaman yg enta buat di rumah DHA...Sila maklum jika enta decide x jadi beri rakaman itu utk ana maklumkan pd TGNA. Sekadar mbebaskan ana dari amanah. Jzklh.

Begitulah kandungan sms ini, dan saya salin 100% sms itu ke sini. Soalnya dia kata dia sudah istikharah beberapa kali tu pun saya rasa dia bohong, kerana pertemuan itu hanya berlangsung pada hari Isnin malam Selasa. Kalaupun dia buat istikharah, hanya pada hari selasa iaitu sebelum tidur pada malam rabu, Ha..ha..ha, nak bohong pun agak-agak lah syeikh !

Kemudian dia kata DHA menghasut untuk PAS bersikap tidak adil kepada PR Selangor ! Syeikh, enta jangan cari pasal hanya kerana nak jaga 'orang itu' ! Jangan sampai enta pun jadi sampah juga. Buktikanlah hasutan itu, entah-entah, enta dengar maklumat itu dari barua UMNO, lalu enta pun berperangai macam UMNO juga.

DHA memfitnah MB Selangor ? Ini pun saya rasa, enta dapat dari barua UMNO, sebab enta sendiri yang agaknya dah dikelabui oleh pangkat macam UMNO. Iyerlah dah jadi Pengarah Pilihanraya Pemuda PAS Selangor, dan kebetulan pula sudah jadi Ahli Majlis, orang ada kuasa lah katakan ! Bunggul* !

Untuk makluman, saya sudah dengar dan ulang beberapa kali nak cari ayat mana DHA fitnah dan memburukkan MB tapi tak jumpa, kalau tak percaya cuba enta hubungi Dato' Tuan Ibrahim ada tak kalimah dan ayat DHA memfitnah dan memburukkan MB, kalau ada hang mai sini luku kepala aku sekali dan kalau tidak ada, aku nak penerajang buntut hang 10 kali. Ada berani ?

Kedua, Tuan Guru (TG) terkejut ? TG mane syeikh? TG Shah Alam ker ? Jangan cari pasal syeikh, buruk padahnya apabila menggunakan nama Tuan Guru untuk kepentingan peribadi, jika benar kedua-dua Tuan Guru itu tahu tak jadi masalah tapi.., siapa pimpinan Dewan Harian Pusat yang enta maksudkan? Kemudian kenapa hanya beberapa orang (mungkin AJK PAS Pusat) sahaja yang nak dengar ? Kenapa tak semua syeikh ? Enta jangan cari pasal juga jual nama Dewan Harian dan AJK PAS Pusat syeikh, bila saya rujuk benda ini kepada seorang ahli Dewan Harian yang juga AJK PAS Pusat, beliau berkata beliau tidak tahu menahu tentang perkara ni bahkan TGHH pun tak tahu ! Apa citer ni syekih.

Maka seorang sahabat saya malam itu telah mengatakan, sahlah 'budak ini' MUNAFIK HARAKI, jika benar semua kenyataan dari sms beliau itu palsu dan sengaja direka-reka.

Kepada Dato' Pengerusi Lembaga Disiplin, eloklah individu ini di siasat sama, kerana menyalah gunakan nama 2 Tok Guru, nama Dewan Harian, AJK Pas Pusat, memfitnah, menipu dan sebagainya. Mungkin ada dalang besar di sebalik tindakan individu ini kerana tidak mungkin dia berani bertindak sendirian.

Bila kita dapat tangkap seekor Hantu Raya dan kita picit telor dia mesti dia bagi tau nama tuan dia samalah juga dengan budak 'bunggul' Shah Alam ni kalau kita hadapkan dia kat Lembaga Disiplin tentu kita tahu siapa watak hebat dibelakangnya dan kita tahu siapa bos dia lepas tu kita pecat dia dengan bos dia sekali dari PAS kerana memfitnah pimpinan dan sebagainya. Wallahualam.

(*) angahnya', jangan cari pasai...amun wanik meulah kana wanik la ambil resiko....amun takutan, bepataklah....urang banjar semuan pewanian.

(terjemahan kata : *bunggul - tidak cukup berakal, atau bodoh)

Petikan:Al-Banjari

Jais halang sejak saya mufti lagi




Bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin mendakwa beliau adalah satu-satu mufti di negara ini yang tidak dibenarkan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) memberi ceramah agama di Selangor.

Katanya, ketika beliau menjadi mufti Perlis, Jais membenarkan mufti negeri-negeri memberi ceramah di Selangor kecuali dirinya.

Oleh itu, beliau tidak menolak kemungkinan wujudnya konspirasi terhadapnya bermula sejak beliau menjadi mufti Perlis lagi.

Dalam wawancara dengan Malaysiakini pagi ini, Dr Mohd Asri bagaimanapun berkata beliau tidak tahu motif sebenarnya di sebalik tindaikan tersebut.

Berhubung cadangan pelantikannya sebagai yang dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), bekas mufti Perlis itu berkata, ia merupakan hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri.

Katanya, beliau menjangka pemilihannya itu dibuat perdana menteri berdasarkan penglibatannya dalam banyak program keagamaan termasuk yang dianjurkan oleh pemimpin-pemimpin politik kerajaan.

Bagaimanapun, beliau menafikan bekas menteri besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim - yang dilihat begitu rapatnya - adalah 'political master' kepadanya.

Dalam wawancara tersebut, Dr Mohd Asri turut menyentuh bantahan beberapa NGO terhadap cadangan pelantikannya itu, termasuk Persatuan Peguam Shari'e Malaysia (PGSM).

Katanya, presiden Jemaah Islah Malaysia (JIM) Zaid Kamaruddin pernah menemuinya berhubung cadangan pelantikannya sebagai yang dipertua Yadim.

Bagaimanapun, katanya, ketika itu beliau masih belum mendapat tahu mengenai tindakan NGO berkenaan menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong, membantah cadangan pelantikannya itu.

- Malaysiakini

Royalti: Apakah istimewanya Sabah, Sarawak




PETALING JAYA Nov 5 - "Kenapa Sabah dan Sarawak dapat keistimewaan?" soal pemimpin kerajaan Kelantan berikutan pengumuman bayaran wang ihsan petroleum kepada negeri itu berkuat kuasa tahun depan.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan, Datuk Husam Musa dengan meletakkan hujahnya bahawa semua negeri adalah sama di bawah Akta Petroleum, "kalau Kelantan tidak layak dapat royalti kerana telaganya jauh, maka Sabah dan Sarawak pun tak boleh dibayar royalti."


"Sabah dan Sarawak masuk Malaysia tahun 1963, lebih kemudian dari Kelantan dan Terengganu. Kenapa Sabah dan Sarawak dapat keistimewaan?" kata beliau dalam tulisan blognya bertajuk "Ada Telaga, Ada Ihsan?" hari ini.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Mohd. Najib Razak mengumumkan bahawa kerajaan Persekutuan telah memutuskan untuk memberi wang ihsan petroleum kepada Kelantan mulai tahun depan.

Pemberian itu adalah berasaskan pertimbangan sama yang diberikan kepada Terengganu iaitu mengambil kira pengeluaran petroleum di luar perairan negeri berkenaan. Menurut Najib, keputusan itu adalah daripada segi perundangan di mana Kelantan seperti juga Terengganu tiada hak menuntut royalti kerana tiada pengeluaran petroleum dari perairan kedua-dua negeri itu yang ditakrif lebih tiga batu nautika (5.55 kilometer) dari tikas air surut atau pesisir.

Justeru jelasnya, wang ihsan akan diberi dalam bentuk projek pembangunan dan pembasmian kemiskinan di Kelantan.

Sehubungan itu, Husam menegaskan, Kelantan juga sama seperti Sabah dan Sarawak berhak untuk dibayar royalti, bukan sahaja untuk satu telaga, malah kesemua telaga termasuk dalam kawasan JDA dan CAA.

Oleh itu katanya, “masa belum terlambat sebelum keadaan lebih bercelaru.” Husam juga menjelaskan, nampaknya keihsan BN masih berasaskan pada telaga pengeluaran minyak atau gas. “Negeri tak ada telaga minyak, tak adalah ihsannya. “Kelantan ada satu telaga? Bumi Selatan. Dapat wang ihsan. Terengganu ada banyak telaga, juga sama jauh di luar kawasan tiga batu nautika. Ada telaga tapi jauh, dapat wang ihsan, bukan royalti.

“Ada telaga, tapi tak lebih dari tiga batu (nautika) dari pantai baru dapat royalti. “Mana negeri ada telaga tapi tak lebih tiga batu dari pantai? Tolong tunjukkan. Sabah? Sarawak?” soalnya lagi.

Thursday, October 29, 2009

Keberkatan Pimpinan Dua Tok Guru Masih Ada




SELEPAS JAM 1:30 malam tadi para pencinta Pas sudah dapat tidur lena kerana mesyuarat khas parti itu yang dijangka hangat dan menerbitkan sesuatu yang gerun dihadapi, berakhir dengan satu konsensus yang jilah di kalangan ahli mesyuarat. Seperti mana dilaporkan dalam blog dan akhbar-akhbar hari ini mesyuarat itu telah mengambil tiga ketetapan besar.


Pertama, menamatkan dengan rasmi isu Unity Government, kedua, menyiasat Dr Hasa Ali mengenai tuduh ke atasnya kononnya beliau masih mahu meneruskan kerjasama dengan Umno dan ketiga seminar politik akan diadakan pada 7 November sebagai mengganti EGM yang dicadangkan Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Dengan adanya konsensus itu yang dibahas panjang lebar di mana mengambil masa empat jam setengah, ahli dan penyokong Pas boleh menarik nafas lega. Jelas bahawa Pas sebuah parti yang mementingkan semangat kerjasama dan pertautan ukhwan di kalangan mereka sungguh kemas dan erat.

Ternyata apa yang dicapai semalam mengecewakan pihak musuh Pas terutamanya UBN yang memang mahu melihat Pas berpecah menjadi dua pasukan. Hanya dengan kejadian itu saja UBN akan merasa bersemangat dan yakin untuk memulihkan kedudukan mereka menjelang pilihan raya akan datang. Bagi UBN kalau Pas berpadu bermakna jalan menuju masa depan gelap!

Lantaran itu semua orang Pas perlu bersyukur dan mengadakan sujud syukur dengan perkembangan baru itu. Sesiapa pun tidak mahu dua orang tok guru, (Nik Aziz dan Abdul Hadi) membelah al-Quran di dalam Pas. Mereka sendiri tahu betapa buruknya kalau membelah al-Quran di dalam sebuah jemaah. Dalam jemaah harus ada satu Quran yang qadim sahaja dan ia tidak boleh dibelahduakan oleh sesiapa jua.

Saya sendiri secara peribadi tertarik dengan apa yang berlaku di sekitar Pas khasnya mengenai kemelut yang timbul sehari dua ini. Ternyata isu yang kelihatan rumit itu dapat diselesai dengan baik dan tuntas. Nik Aziz dan Abdul Hadi tidak mudah termakan dengan hasutan syaitan. Ini menandakan Pas masih dibimbangi oleh Allah s.w.t. sepenuhnya dalam menyelesaikan apa juga isu yang timbul di sekelilingnya. Kejayaan itu juga menjelaskan Pas berjaya mengurus diri sendiri dan membuktikan bahawa semua pemimpin Pas seiya sekata. Di sini juga terserlahnya keberkatan pimpinan ulama.

Makanya Pas tidak perlu kepada pakar-pakar atau ahli motivasi daripada luar untuk menyelesaikan masalah dalaman mereka.

Mungkin dalam mesyuarat khas yang panjang lebar itu juga timbul beberapa idea baru ataupun formula bagi Pas mengukuhkan lagi jemaah itu dan merapatkan saf mereka. Barangkali di sinilah hikmahnya mesyuarat khas yang diadakan atas cetusan idea Nik Aziz itu. Tanpa mesyuarat khas semalam mungkin cetusan idea dan semangat baru Pas tidak akan berlaku. Telahan sesetengah pihak kemelut yang timbul itu akan memadukan Pas nampaknya menjadi realiti.

Eloklah kalau bermula malam tadi Pas menghentikan politiking sesama sendiri dengan memperkuatkan iltzim untuk menumbangkan UBN. Bukankah itu hanjat Pas sejak ia mula ditubuhkan 1951 sehingga hari ini? Hajat Pas bukan untuk kuat diawal dan berpecah di akhir?

Untuk itu saya rasa elok kalau semua jenis manusia dalam Pas bersikap tawakus, bersangka baik antara satu sama lain. Mulai saat ini Pas hendaklah membuangkan tanggapan-tangapan negatif yang ada dalam kepala masing-masing. Ahli, penyokong dan pemimpin janganlah termakan dengan gelaran-gelaran yang dilabelkan oleh mereka oleh mana-mana pihak.

Besar harapan seminar politik yang akan diadakan pada 7 November nanti akan menghuraikan lagi mengenai mustahaknya Pas berpadu dan menghindarkan fikiran negatif. Dalam konteks ini tragedi yang berlaku semasa muktamar lepas hendaklah dilupuskan sama sekali. Lupakan peristiwa yang tercetus di sepanjang menjelang moktamar itu. Kesemua pemimpin Pas harus mandi sunat membersihkan diri dan muncullah ke tengah masyarakat sebagai bayi yang baru lahir.

Sallahuddin Ayub yang diberi tanggungjawab menjayakan seminar berkenaan diharap dapat memainkan peranan untuk menterjemahkan hasil seminar itu dalam jemaah Pas. Kepercayaan ahli mesyuarat kepada Sallahuddin seharusnya diterima dengan penuh insaf dan di sini menyerlahkan akan wibawa Naib Presiden itu sebagai pemimpin masa depan. Sudah tentulah pemilihan Sallehuddin ini merupakan satu kredit untuknya.

InsyaAllah kalau ini dapat digapai, Pas akan menjadi bertambah kuat, dihormati dan tidak mustahil maksud atau tagline Pas yang berbunyi Pas Memimpin Ummah akan menjadi kenyataan. [wm.kl. 10:15 am 29/10/09]

PAS adakan seminar ganti muktamar khas




KUALA LUMPUR, 29 Okt: PAS akan mengadakan satu seminar khas bagi membincangkan halatuju parti itu bagi menggantikann muktamar khas yang dicadangkan oleh Mursyidul Amnya.

Seminar yang bakal disertai oleh lebih 1000 perwakilan dari seluruh negara itu akan diadakan 7 Disember ini di Dewan Datuk Fadzil Noor, Markas Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar, Kuala Lumpur.

Antara yang akan dijemput memberikan pandangan nanti adalah Profesor Dr Abdul Aziz Bari.

Demikian beritahu Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam sidang medianya jam 1.00 pagi tadi.

Sidang media itu diadakan selepas mesyuarat khas Jawatankuasa Pusat yang diadakan di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut.

Selain itu, mesyuarat khas itu juga mengambil ketetapan agar Lembaga Disiplin PAS yang dipimpin oleh Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyiasat semua dakwaan terhadap PAS Selangor.

Lembaga ini akan mencadangkan tindakan disiplin kepada mana-mana pihak yang didapati bersalah melanggar disiplin parti.

Image Dalam sidang media itu juga, Abdul Hadi memaklumkan, isu Kerajaan Perpaduan ditutup sepenuhnya dan tidak akan berbangkit lagi.

Turut serta dalam sidang media selepas mesyuarat berjalan mulai jam 9.00 malam hingga 1.00 pagi itu adalah Naib Presiden, Tuan Ibrahim Tuan Man, Salahudin Ayub, Mahfuz Omar dan Setiausaha Agung, Datuk Mustafa Ali serta Ketua Pemuda, Nasrudin Hassan Tantawi.

Monday, October 26, 2009

Bagaimana PAS patut hadapi era pemulihan Umno?




Umno mahu memperbaiki dirinya. Ucapan Najib Abdul Razak dalam perhimpunan agung parti itu menunjukkan azam untuk berubah. Dinyatakan bahawa kesedaran sudah melanda Umno dan mereka akan berubah, demi untuk meraih kembali undi yang terlepas dan memantapkan kembali kuasanya.

Tetapi masalahnya, menurut penyokong Umno sendiri, apakah azam pemimpin parti itu akan sampai dan merebak ke bawah? Lebih-lebih lagi di peringkat pertengahan seperti ketua-ketua bahagian yang mendapat habuan daripada sistem politik wang dan korupsi. Harapan yang dilahirkan ialah akar umbi Umno akan menyokong kepimpinan untuk membersihkan parti, tetapi masalahnya ialah di peringkat pemimpin pertengahan. Namun begitu, pemimpin tinggi pun bukannya bebas daripada masalah.

Namun begitu, Umno telah memperlihatkan usaha untuk berubah, sama ada ia berjaya atau tidak adalah soal lain. Apa yang penting bagi langkah permulaan ialah membangun semangat. Itulah yang berjaya dilakukan Umno apabila menang besar di Bagan Pinang baru-baru ini. Ini diikuti perhimpunan agung Umno, yang dilihat penerus kepada semangat yang dibina itu.

Untuk berjaya, proses yang dilakukan Umno ini perlu dikembangkan kepada parti-parti komponen BN yang lain khususnya MCA dan MIC. Maka keadaan itulah yang berlaku dalam usaha bersungguh-sungguh kepimpinan Umno supaya MCA menjadi stabil dan MIC mendapat penyegaran semula. Jika tidak berupaya, maka akan dicari jalan lain, antaranya ialah penubuhan Parti Makkal Sakthi.

Tetapi apa yang berlaku pada BN ini merupakan cabaran kepada Pakatan Rakyat. Usaha penubuhan Makkal Sakthi adalah sebahagian proses memecahkan sokongan padu kaum India dalam pilihan raya umum 2008 kepada Pakatan Rakyat.

Hakikatnya gerakan Makkal Sakti berpecah tiga. Satu masih menyokong Pakatan Rakyat. Yang satu lagi beralih kepada BN. Dan yang satu mengambil pendirian berkecuali. Apa hal pun, ia bermakna Makkal Sakthi telah berpecah, yang membawa erti sokongan kepada Pakatan Rakyat berkurangan.

Tetapi cabaran bagi Pakatan Rakyat bukan itu saja. Perkara pertama ialah kepimpinan utama iaitu Anwar Ibrahim sendiri. Beliau mempunyai banyak masalah yang membebankan juga kepada Pakatan Rakyat. Usaha mesti dilakukan untuk mengukuhkan sosoknya, dan apa hal pun, pemimpin pelapis mesti disediakan. Setakat ini, ia perkara sukar untuk ditentukan tetapi ia perlu dilakukan dan disediakan juga.

Kedua, platform bersama parti-parti komponen Pakatan Rakyat. Walaupun politik baru yang dibawa Pakatan Rakyat adalah berbeza tetapi satu fahaman berkongsi sama antara PAS, DAP dan KeADILan. Soal PAS dan DAP berada di penghujung spektrum politik mesti diselesaikan. Ini kerana DAP, dari segi idealisme bukannya parti cauvinis Cina. DAP sebuah parti sosialisme demokrasi yang sederhana.

Begitu juga dengan PAS. Ia bukannya parti ekstremis fundamentalis Islam. Ia parti Islam demokrat yang juga sederhana. Kalau tidak sederhana masakan ia masuk pilihan raya dan boleh bekerjasama dengan Parti Semangat 46 masa dahulu dan Parti Keadilan Nasional kemudiannya.

Dalam hal ini, PAS tentunya tidak boleh menentukan apa yang patut berlaku terhadap KeADILan dan DAP. Apa yang boleh dilakukan hanyalah terhadap dirinya saja. Kalau Umno memulakan proses pemulihannya dengan memantapkan pimpinan melalui pengunduran Abdullah Ahmad Badawi dan digantikan Najib, maka PAS mungkin berbeza pendekatannya, tetapi ia harus berjalan.

Maknanya, dari sekarang sudah dipertimbangkan siapa yang akan memimpin Pakatan Rakyat dan setiap parti komponen. Sememangnya diharapkan Anwar terus memimpin Pakatan dengan KeADILan menyediakan kepimpinan pelapis kerana kedudukannya yang lebih luas berbanding PAS dan DAP. Namun begitu, sebarang kegagalan kepimpinan, langkah wajar dibuat untuk bersedia sebagai ganti.

Di pihak PAS, parti ini kena bersedia mengukuhkan diri. Pilihan raya kecil Bagan Pinang wajar menjadi pengajaran kerana ia menunjukkan kelemahannya dan Pakatan Rakyat sendiri. Baik dari segi fahaman, kepimpinan mahupun jentera. Kalau pilihan raya umum 2008 menjadi pemangkin kepada perubahan dalam Umno, maka begitu juga Bagan Pinang bagi PAS.

PAS mesti menyediakan diri untuk memimpin Pakatan rakyat dan tidak boleh mengharapkan KeADILan. Ia mesti menjadi parti pengganti kepada Umno dalam kepimpinan negara.

Dari segi kepimpinan pula, semua masalah yang dihadapi parti mesti ditangani segera dan berhemah oleh pucuk pimpinan. Akhirnya apa yang turut penting ialah kemantapan jentera parti. Daripada kawasan, cawangan, pemimpin, aktivis dan ahli serta penyokong di sekitarnya.


Perkembangan parti mesti dipesatkan supaya kedudukan cawangan PAS di seluruh negara akan menjadi selari dan mampu mencabar pesaingnya dari Umno. Hanya dengan kehadiran yang menyeluruh ini, barulah PAS dapat menggantikan Umno sebagai ketua gabungan parti Pakatan Rakyat.

Dalam hal ini, aliran parti juga mesti diperhatikan. Dalam usaha membangunkan semula parti, Umno telah kembali menjadi parti tengah untuk semua rakyat walaupun ia bertunjangkan Melayu sebagai idealisme. Maka dalam hal ini, PAS mesti muncul juga sebagai parti tengah tetapi bertunjangkan Islam sebagai idealisme.


Ini kerana akhirnya sebagai parti tengah, di mana Umno dan PAS tidak mempunyai banyak perbezaan dari segi memberi khidmat kepada rakyat. Tetapi rakyat dapat memilih mana parti yang lebih berkesan. Sama ada Umno yang tengah kanan atau PAS yang tengah kiri. Persaingan ini akan membolehkan sistem dua parti, yang akhirnya mendatangkan keuntungan kepada rakyat dan negara.

"Isu Dalaman Parti Islam SeMalaysia (PAS) ?




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha PenyayaImageng. PAS adalah merupakan sebuah organisasi siyasah, dakwah dan tarbiyah yang ditubuhkan sejak dari tahun 1951 dan pernah berhadapan dengan suasana yang lebih getir dalam lipatan sejarah perjuangannya.


Semuanya berjaya dihadapi dan terus menerus mematangkan organisasi parti sehinggalah PAS mencapai kedudukan yang ada pada masa kini.

Sehubungan dengan itu, saya meminta seluruh ahli dan kepimpinan PAS di pelbagai peringkat untuk bersabar dan bertenang dalam menghadapi persoalan dalaman parti pada waktu ini.

Persoalan yang timbul ini tidak akan dapat diselesaikan menerusi penggunaan media massa dan media baru.

Ianya perlu diselesaikan secara musyawarah dengan berpegang kepada budaya dan panduan yang menjadi pegangan PAS, sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaannya.

Saya juga sudah mengarahkan Datuk Setiausaha Agung PAS untuk menentukan tarikh yang sesuai di waktu terdekat ini untuk diadakan satu mesyuarat bagi membincangkan persoalan yang timbul ini.

Kita berdoa agar Allah SWT senantiasa memberikan taufik dan hidayah Nya kepada kita semua dalam usaha untuk merungkai permasalahan ini dan seterusnya memperkukuhkan parti.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang

Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS)

6 Zulkaedah 1430 H bersamaan 25 Oktober 2009

Terima kasih Prof Aziz Bari atas kritikan anda




Saya boleh memahami betapa marahnya Ustaz Idris Ahmad terhadap tulisan Dr Aziz Bari di dalam Sinar Harian bertarikh 19/10/2009 ('Pengajaran dari Bagan Pinang'). Saya percaya Ustaz Idris tidak bermaksud memperkecilkan kehebatan Prof Aziz Bari yang kita tahu seorang Profesor yang bukan sahaja mendalam ilmunya tetapi amat berani dan lantang menyatakan kebenaran.


Kekerasan sahabat saya Ustaz Idris Ahamd menyanggah tulisan Dr Aziz Bari bagi saya mungkin terbit dari keletihan beliau berkempen secara intensif di Bagan Pinang.

Sudahlah penat berkempen dan berhadapan pula dengan samseng-samseng Umno dan seterusnya mengalami kekalahan yang besar tiba-tiba Dr Aziz Bari pula mengkritik PAS.

Tidak dinafikan saya rasa bukan sahaja Ustaz Idris malahan mungkin ramai juga pemimpin PAS yang lain yang turut berkongsi sentimen seperti Ustaz Idris.

Saya juga pemimpin PAS Pusat. Namun saya tidak sama sekali marah jauh sekali melenting dengan teguran dan kritikan Prof Aziz Bari. Malahan sebagai pemimpin PAS saya benar-benar berterima kasih dengan teguran dan kritikan beliau.

Image Saya yakin tulisan beliau tidak mempunyai unsur mala fide (niat jahat). Tulisan tersebut, bagi saya, lahir dari hati suci beliau untuk melihat supaya PAS membuat koreksi diri agar tidak kecundang dalam pilihan raya yang akan datang.

Tulisan itu saya yakin lahir dari satu pengamatan beliau yang amat panjang tentang beberapa insiden yang berlaku dalam PAS yang diketahui umum.

Pemimpin gerakan Islam Al-Nahdah, Tunisia yang kini hidup dalam buangan di London, Rashid Ghanouchi pernah menyatakan di dalam satu tulisannya bahawa kesilapan paling besar gerakan Islam ialah adalah ketidaksediaan atau keberatan untuk bermuhasabah dan dimuhasabah.

Orang bijaksana berkata kawan yang sebenar adalah kawan yang sudi menegur kita jika dia melihat kita melakukan kesilapan. Kawan yang buruk pula adalah kawan yang hanya mendiamkan diri malahan menyokong pula meskipun dia tahu kita melakukan kesilapan.

Saya tidak kata tulisan Dr Aziz Bari adalah sempurna dan saya juga yakin beliau juga tidak berpendapat teguran dan kritikan beliau adalah sempurna. Tidak dinafikan kenyataan beliau bahawa "Hasan (Hasan Ali) dilihat mewakili golongan yang pro-UMNO dalam PAS seperti Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Nasharuddin Mat Isa dan penyokonng mereka" agak menyenakkan sesetengah pemimpin PAS.

Namun jika kita melihat dari perspektif lain, salahkah jika Dr Aziz Bari sebagai pihak di luar PAS mempunyai persepsi sebegitu.

Politik, orang kata adalah berkaitan persepsi. Saya percaya bukan sahaja Dr Aziz Bari malahan ramai lagi rakyat Malaysia yang lain yang juga mempunyai persepsi seperti Dr Aziz Bari iaitu persepsi bahawa sesetengah pemimpin PAS adalah pro Umno.

Kerana kesan bahaya persepsi sebegitulah yang menyebabkan Muktamar PAS berhempas pulas membuat ketetapan dan penegasan bahawa PAS tidak akan ada hubungan dengan Umno dan akan terus bersama Pakatan Rakyat. Kalau kita tidak mahu dilihat dan dikritik pro Umno janganlah buat perkara-perkara yang menyebabkan orang ramai membuat tanggapan bahawa kita adalah pro Umno.

Adakah persepsi lahir begitu sahaja? Salah ke jika orang-orang di luar PAS mempunyai persepsi sebegitu setelah mereka melihat apa yang berlaku di dalam PAS ? melalui tindak tanduk, kenyataan dan gelagat sesetengah pemimpin PAS.

Bagi saya sudah sampai masanya pemimpin PAS, mengambil istilah kata Khairy Jamaluddin, keluar dari 'siege mentality' (mentaliti terkongkong). Sila lihat di luar sana, orang ramai sedang memerhatikan kita !!!

Salahkah kita menjadi pendengar yang baik (good listener) demi kebaikan parti yang kita sayangi ini.

Sekali lagi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Dr Aziz Bari. Prof, percayalah bagi saya kamu adalah sahabat yang sejati.

--------------------

(Penulis adalah AJK PAS Pusat yang juga Pengerusi Lajnah Undang-undang PAS)_

Sunday, October 25, 2009

PAS akan rebah jika EGM tidak dilaksanakan..




Kenapa kita nak PAS buat sangat EGM ni...kita panggil muktamar khas ni..pokok utamanya adalah ntuk membuang anasir umNo dalam parti islam semalaysia nih.

umum tahu,umNo semakin ditolak rakyat,(kecuali rakyat bagan pinang yang sokong rasuah),yang kita duk gila meroyan nak nersatu dan berpadu dengan umNo awat??

kenapa rakyat bukan islam yang terdiri dari india dan cina sokong PAS pada pilihan raya ke-12 taun lalu(masa tu pakatan rakyat masih belum dibentuk).adakah mereka menerima dasar PAS??nehi kabi nehi gua fikir,sebabnya cuma satu kerana mereka membenci umNo..mereka mahu menghukum umNo atas kezaliman yang dilakukannya..juga kerna kelemahan pentadbiran al pak la badawii...

jadi adalah amat tidak mustahil jika PAS akan rebah tanpa sokongan masyarakat bukan islam di malaysia...walaupun tidak rebah sepenuhnya...dan juga pAS tidak mustail unutk rebah sepenuhnya jika bersama umNo.

PAS adalah parti islam,dan islam amat itdka menyukai jika umatnya melakukan pengkhianatan terhadap sesiapa pun,lebh lebih lagi PAS mmegang title "islam"..bukankah nama baik "islam" di Malaysia akan tercemar jika parti ISLAM semalaysia melakukan pengkhianatan terhadap penyokong non muslimnya.

tidak mustahil,ahli kelab penyoKong PAS yang hari ini berjumpal 30 000 orang akan hilang kepada 30 orang jiak PAS bersama umN0 dan jika PAS terus dipimpin oleh pemimpin yang kurang peka serta tidak tau berterima kasih..

EGM harus dilaksanakan untuk membuang pemimpin yang lemah,anasir2 umNo harus dibersihkan serta PAS harus ada pendirian yang tegas dalam soal UG.PAS selangor yang awal awal dah menolak EGM PAS ini boleh dipersoalkan.

PS-dan jika EGM tidak mahu dilaksanakan,4 pemimpin PAS perlu meletak jawatan bagi mengelakkan PAS renah dan tersungkut di kaki umNo...

Sunday, October 11, 2009

Calon Perasuah Menang Di Bagan Pinang




Seperti yang saya jangkakan PAS agak sukar untuk menang di Bagan Pinang. Berikut adalah faktor ketewasan calon PAS di Bagan Pinang: Ini merupakan faktor dominan iaitu :-


1. Calon Pas bukan perasuah seperti calon Umno

2. SPR senget sebelah kepada Umno@BN- Bakal menjadi komponen BN?

3. Undi Pos???? Malas nak cerita... askar pencen berbelas tahun masih jadi pengundi Pos?

Faktor lain yang perlu diberi perhatian :

1. Calon Pas bukan anak tempatan

2. Strategi gerak saraf Pas perlu diberi perhatian.

3. Petugas PAS yang datang dari seluruh negara kurang efisen - Hanya meramaikan majlis ceramah, memenuhi gerai jualan dan beriadah di pantai Port Dicksons

4. Kesesakan di hadapan markas Besar Pas akibat pembinaan gerai jualan dan kenderaan yang diletakkan sesuka hati menimbulkan kemarahan kepada penduduk / pengundi tempatan.

5. Isu pembinaan kuil di Selangor yang dibangkitkan kepada pengundi India di Bagan Pinang.

6. Isu 'perbalahan' Pakatan Rakyat di Kedah dan Selangor yang didedahkan oleh media????

Walau bagaimanapun bagi semua pimpinan dan petugas yang ikhlas kita tidak pernah tewas dan tidak kalah cuma tidak menang. Allah SWT tidak melihat hasil atau kemenangan sebagai balasan ganjaran dari-Nya. Tingatkan usaha dan keikhlasan ...Kita berjuang bukan kerana sanjungan dan pujian manusia kita berjuang kerana mengharapkan keredhaan Allah SWT. Teruskan perjuangan....

Petikan Dari:Detikdaily..

Monday, October 5, 2009

Penamaan Calon Bagan Pinang

Syabas Hassan Ali!!




Syabas! Hassan Ali Mengimamkan Majlis Tahlil UMNO – Tazkirah Pula Mendedahkan Dr Xavier Exco Paling Kuat Menentangnya Dalam Isu Arak Di Sgor
Bertempat di salah sebuah rumah orang kuat UMNO di dalam Parlimen Kota Raja, Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor yang juga merupakan EXCO Kerajaan Selangor, Yb Dato Dr Hassan Ali telah sudi MENGIMAMKAN majlis tahlil dan solat isya berjemaah.
Ianya merupakan suatu majlis tertutup oleh sebuah famili UMNO yang hanya mengundang saudara mara terdekat bersama dengan jiran tetangga dan Ajk masjid berhampiran.



Apakah ini akan menjadi bunga bunga tanda awal Dr Hassan Ali bakal meninggalkan Pakatan Rakyat yang semakin panas dengan tindakan ADUN Gombak Setia itu mengkritik kerajaan pimpinan Khalid LEMBU..? Beberapa bulan yang lalu isu Arak dan kini isu SELCAT.

Selesai mengimamkan solat isya, Hassan Ali telah memberikan tazkirahnya yang mengingatkan betapa penting mempraktikkan amalan kehidupan Islam yang sebenarnya dalam sesebuah keluarga.

Ketika menyampaikan tazkirahnya itu, beliau berkesempatan untuk “meluahkan” rasa kecewanya apabila mendapati ada ramai rakan rakan Ahli Mesyuarat Negeri dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor tidak menyokongnya untuk membawa mekanisme pengawalan jualan arak yang menjadi punca masalah sosial dikalangan remaja islam…!

“ Yang paling kuat menentang saya ialah wakil rakyat dari kawasan sinilah…! Yb kawasan saudara semua...” jelas Dr Hassan Ali disambut dengan ketawa sinis hadirin malam tadi.

Petikan Dari: medan-info-kita

Di Mana Kuasa Exco Kerajaan Negeri Selangor

Di Mane agaknya yang tertulis Exco HAL EHWAL ISLAM, ADAT MELAYU, INFRASTRUKTUR DAN KEMUDAHAN AWAM Bertanggungjawab dalam isu MAIS & JAIS....





Petikan Dari: http://bulantrang.blogspot.com

Publisiti Murahan




Semalam bagi yang sempat menonton berita di TV, kelihatan ahli MT Umno Azeez Abdul Rahim sihat dan “relax” sahaja setelah dikatakan kononnya “ditumbuk” oleh penyokong PAS. Beliau dan Menteri Perdagangan Dalam Negeri Ismail Sabri dikatakan telah dikerumuni penyokong PAS dan kemudian dakwa mereka Azeez ditumbuk berkali-kali oleh penyokong PAS itu


Azeez ini tubuh badannya bukan macam Nik Aziz (kebetulan nama hampir sama), siapa yang tak kenal beliau. Tegap, sasa dan berisi. Kalau setakat ditunjal dan ditolak, belum tentu boleh ditundukkan.

Saya membawa kisah ini kerana terperanjat apabila melihat laporan terkini NST online (siapdengan gambar seperti di atas) yang memetik BERNAMA menyatakan bahawa Azeez dikejarkan ke hospital apabila kononnya tiba-tiba terasa mahu pitam berpuluh jam setelah kejadian. NST melaporkan Azeez sebagai berkata:

"After the Maghrib prayer, I felt like fainting, I threw up and passed out. I was in pain and my blood pressure shot up to 65/95. It was never that high before," he told reporters at the hospital today.

Anehnya xray yang dilakukan di hospital sebagaimana dilaporkan tidak menunjukkan sebarang kecederaan ke atas leher Azeez.

Bagi saya secara peribadi jika benar dan terbukti mana-mana penyokong PAS bertindak menumbuk dan mencederakan Azeez sebagaimana di dakwa, maka mereka itu perlu bertanggungjawab di atas tindakan mereka.(Malangnya tiada penyokong Umno yang bertanggungjawab di atas kematian Allahyarham Othman Talib di Lubuk Merbau puluhan tahun lalu dalam satu PRK antara PAS dan Umno. Othman telah dibelasah oleh penyokong Umno kerana mempertahankan poster PAS sehingga akhirnya meninggal dunia di hospital)

Biarlah mahkamah yang menentukan nanti jika ada kes.

Cuma sehubungan dengan ini, saya rasa elok juga jika kita maklum bahawa salah seorang pemimpin MT Umno yang dikatakan terlibat dalam penipuan ijazah , kononnya memiliki MBA sedangkan SPM pun tak lulus rasanya Azeez kenal siapa.

perh,ada benarnya gak , manakan dipukul oleh sembilan orng,takde tanda lebam pun,yang ditunjukkan kat leher tu apa ntah..

ni sajer kes nak cari publisiti murahan,tengok,kan dah masuk berita,masuk akhbar serta masyukkkkkk....bangga la anak istri,anaknya kata,
"yei..yei..bapak aku masuk tv"
bininya kata,
"tu yang dalam tv semalam tu laki aku la tu"

kah..kah..kah..(dialog itu hanya rekaan semata mata,jangan ambil hati ya)

Hidup!!Hidup!!Hidup Rakyat!!
Hancur!!Hancur!!Hancur UMNO!!

Saturday, October 3, 2009

Penamaan Calon N31 Bagan Pinang

Bagan Pinang: Zulkifli Mohd Omar vs ISA




Pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang menyaksikan persaingan satu lawan satu antara Barisan Nasional (BN) dan PAS.

Perkara tersebut diumumkan oleh Pengurus Pilihan Raya Kecil, Abdul Wahab Shamsuddin selepas tempoh bantahan ditutup pada pukul 11 pagi tadi..

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hanya menerima dua borang setelah masa penyerahan borang pencalonan tamat pada pukul 10 pagi tadi.

Pada pilihan raya kecil tersebut, BN diwakili bekas Menteri Besar Negeri Sembilan yang juga Ketua Umno bahagian Telok Kemang, Tan Sri Mohd Isa Samad, manakala PAS diwakili Pesuruhjaya PAS negeri, Zulkefly Mohd Omar.

Abdul Wahab berkata Mohd Isa menyerahkan borang pencalonannya pada pukul 9.05 pagi manakala Zulkefly berbuat demikian seminit kemudian.

Katanya lagi sehingga tempoh bantahan ditutup, SPR menerima dua bantahan yang dikemukan terhadap pencalonan-pencaloan tersebut.

“Saya telah menerima sebanyak dua bantahan dikemukaan terhadap pencalonan-pencalonan tersebut… namun setelah masa bantahan ditutup, tiada calon yang ditolak kertas penamaannya,” katanya.

Dalam pada itu bercakap kepada media selepas pengumuman nama calon dibuat, calon PAS, Zulkefly Moh Omar berkata beliau melahirkan keyakinan untuk menang pada pilihan raya kecil di DUN Bagan Pinang yang akan diadakan pada 11 Oktober ini.

“Semua pilihan raya ada pertandingan, kita ada peluang…kita yakin ada peluang untuk menang,” katanya.

Friday, October 2, 2009

Agenda rampas Selangor dirancang JPM?




PASIR MAS: Siapa sahaja yang sanggup mengkritik kerajaan Selangor akan diberi ruang luas dalam media, tidak kira sama ada pemimpin pembangkang atau Pakatan Rakyat sendiri.Matlamatnya adalah untuk memastikan negeri yang terkaya di Malaysia itu terlepas daripada genggaman Pakatan Rakyat.


Agenda itu bukan sekadar diketuai Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri Selangor, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo, sebaliknya difahamkan dirancang khas di Jabatan Perdana Menteri (JPM) di Putrajaya.

Pengarah Pilihan Raya KeADILan, Saifuddin Nasution Ismail mendakwa JPM telah merancang pelbagai cara dan kaedah untuk merampas kembali Selangor dengan bantuan beberapa agensi kerajaan.

Antara agensi berkenaan, kata beliau, adalah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan pihak polis.

"Ada minit-minit mesyuarat di kalangan jabatan tersebut di JPM telah sampai ke tangan kita.

"Malah perkara itu sudah didedahkan Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim di Parlimen, di hadapan Perdana Menteri dan timbalannya," katanya pada ceramah Madrasah Nusurullah, Pohon Buluh dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama Yang Dipertua PAS Pasir Mas, Ustaz Ismail Noh, Adun Pengkalan Pasir, Hanifa Ahmad dan Exco Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Kamal Ashaari.

Saifuddin berkata, antara agensi milik kerajaan yang paling cekap bagi mencapai matlamat JPM merampas Selangor ialah SPRM.

Kata beliau, SPRM paling cepat bertindak terhadap sebarang aduan berkaitan pemimpin kerajaan Selangor, biar pun membabitkan perkara yang remeh-temeh.

Isu berkaitan Selangor dilihat dilaporkan setiap hari dalam media massa. Terbaru tindakan sekumpulan penternak lembu dari Hulu Yam membawa ternakan di hadapan bangunan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri di Shah Alam.

Sebelum ini sekumpulan pemimpin Umno mengarakkan kepala lembu yang masih berdarah di tempat yang sama.

Manakala pandangan secara terbuka Pesuruhjaya PAS Selangor, Dato' Dr Hassan Ali seringkali diperbesarkan dalam media apabila boleh dimanipulasi demi kepentingan politik BN.

"Semua itu dibuat dengan harapan bagi melemahkan kerajaan Selangor yang kini diterajui Pakatan Rakyat," kata Saifuddin.

Sementara itu, Kamal berkata, kerajaan Barisan Nasional yang menguasai Selangor sebelum ini telah menutup lapan masjid di negeri terbabit.

Katanya, rekod seperti itu tidak pernah dilakukan di negeri lain kecuali di Selangor ketika diperintah BN.

Majlis ceramah tersebut diadakan bagi memunggut derma bagi melengkapkan prasarana di Madrasah Nassrullah yang menempatkan warga emas dan pelajar hafiz.

Sebarang derma dan sumbangan boleh menghubungi Setiausaha PAS Pasir Mas, Ustaz Suhami Daud di talian 013 942 4671.

Friday, September 25, 2009

Selcat Tonjol Selangor Sebagai Negeri Pertama Peneraju Sistem Negara Komanwel




Selangor yang menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor atau Selcat, adalah negeri pertama di Negara ini yang mengamalkan sistem pentadbiran seperti Negara-negara Komanwel.

Pengerusinya, Teng Chang Kim berkata, penubuhan Selcat di Selangor secara tidak langsung telah melonjakkan nama Selangor kerana rakyat bersetuju supaya satu pendengaran awam dilaksanakan.

"Dengan penubuhan Selcat, imej Selangor dan dewan negeri Selangor telah meningkat kerana rakyat mendapati ini adalah satu sistem yang harus dilaksanakan selepas 50 tahun kita merdeka…bentuk parlimen dan cara perundangan kita semua mengikut cara komenwel, cuma dalam aspek jawatankuasa in lemah sedikit," katanya.

Beliau berkata demikian kepada TvSelangor di pejabatnya di Bangunan Annex, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, SUK hari ini.

Jelas Teng, Selangor perlu dicontohi kerana berani membuat pembaharuan dan ini kali pertama sistem Selcat diadakan di Malaysia, selepas sekian lama Negara ini mencapai kemerdekaan.

"Selangor telahpun mengambil satu langkah yang tepat, ucap tahniah kepdaa menteri besar dan anggota exconya yang telah berani membuat pembaharuan bersama dengan ahli dewan membawa pembaharuan terkini iaitu menubuhkan jawatankuasa Selcat," katanya.

Kata Teng, Selcat adalah satu sistem baru yang tidak pernah dilakukan, dan pastinya mereka tidak lari dari kelemahan, bagaimanapun ia akan diperbaiki dari semasa ke semasa, bagi memastikan perjalanannya lebih lancar.

Memang kami juga tidak menafikan kelemahan yang wujud kerana ini perkara yang baru kita lakukan, tetapi kita perlu ada satu pandangan yang lebih baik untuk memperbaiki kelemahan, tidak ada satu sistem yang sempurna, tapi kita mesti berikhtiar untuk menubuhkan satu sistem yang dapat memberi kesan yang terbaik.

Selcat diamalkan di Negara-negara Komanwel, meliputi pengurusan kewangan, rang undang-undang dan pentadbiran seperti di England, Kanada, New Zealand dan lain-lain.

Menurut Teng, selain Selcat, dewan negeri juga telah menubuhkan tiga jawatankuasa lain iaitu Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Pihak Berkuasa Tempatan, Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Anak-anak Syarikat dan Badan Berkanun serta Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Pejabat Daerah dan Tanah.

Namun, setakat ini dewan masih belum memberi kuasa kepada tiga jawatankuasa tersebut untuk menjalankan pentadbirannya dalam pendengaran bagi mengawal selia tiga entiti pentadbiran berkenaan.

Menurut Teng, sistem Selcat perlu diteruskan sekiranya berlaku pertukaran pentadbiran kerajaan negeri akan datang untuk mempunyai pentadbiran yang merangkumi sistem check and balance.

"Adalah harapan kami sekiranya ada pertukaran kerajaan pada masa-masa akan datang, sistem yang baru ini , setanding dengan parlimen komanwel ini dikekalkan, yang kita pentingkan adalah satu sistem yang baik dan berkesan dan cekap, tidak kira keanggotaan," katanya.

Sementara itu, orang awam yang ditemui bersetuju dengan tindakan Selangor mewujudkan Selcat untuk menyemak sistem pentadbiran kerajaan sedia ada.

"Setuju sebagai satu bentuk timbal balik kepada pentadbiran itu sendiri, jadi kalau satu pentadbiran takde check and balance untuk semak dan pertimbangkan tindakan, so saya rasa kerajaan tu tak berfungsi dengan baik, so Selcat ni untuk mempertimbangkan satu pentadbiran adalah satu perkara yang baik," kata Norhaizal Hairudin.

"Basically its good la for check and balance for administrative system of the state, its good to have it…Selangor I think transparency is very important, in administrative very important," jelas V.Tamilarasi.-TVS

Jawab dulu bagaimana wang setengah juta habis dalam 3 bulan: Lau

Bekas Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Dr Mohamad Khir Toyo tidak perlu terlalu ghairah memecah-belahkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, sebaliknya perlu terlebih dahulu memberi penjelasan berkenaan salah guna peruntukan DUN yang dihabiskan dalam masa kurang daripada tiga bulan

semasa Selangor di bawah pemerintahan Barisan Nasional, kata ADUN Kampung Tunku, Lau Weng San.

Katanya, Mantan Menteri Besar itu turut menuduh DAP memanipulasikan SELCAT bagi menunjukkan mereka lebih berkuasa berbanding parti-parti lain di Pakatan Rakyat.

Menurutnya, Khir Toyo dalam satu kenyataan yang diterbitkan akhbar tempatan Rabu lalu membidas DAP sebagai 'menggunakan SELCAT sebagai platform untuk menunjukkan kekuasaan mereka di negeri Selangor'.

"Sebenarnya, apa yang dituduhkan oleh Khir adalah bersifat spekulasi semata-mata dengan tujuan menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor,"demikian kata Lau dalam kenyataannya semalam.

Katanya, Selcat yang ditubuhkan oleh Dewan Negeri Selangor pada tahun 2008 untuk menegakkan prinsip-prinsip keupayaan, kebertanggungjawaban dan ketelusan di Selangor.

Katanya, selama 50 tahun BN dan UMNO mentadbir Selangor, prinsip-prinsip yang penting ini semakin terhakis, khususnya semasa Selangor ditadbir di bawah Khir Toyo.

"Bagi memulihkan kepercayaan orang ramai terhadap kewibawaan kerajaan Selangor, Dewan Negeri Selangor telah menubuhkan SELCAT yang ditugaskan khas untuk menegakkan prinsip-prinsip ini dalam pentadbiran kerajaan negeri melalui satu proses pemantauan yang belum pernah dilaksana di Selangor dan Malaysia tetapi sudah menjadi satu kebiasaan bagi sistem pentadbiran Demokrasi Berparlimen di negara-negara maju yang lain, khususnya negara-negara Komanwel, iaitu melalui pendengaran terbuka," katanya.

Lau yang juga Setiausaha DAP Selangor berkata, daripada terus mengaut di dalam air keruh, adalah lebih baik untuk Khir menjelaskan bagaimana beliau sebagai Menteri Besar pada masa itu membenarkan perkara itu terus berlaku.

"Kalaulah beliau yang benar-benar ikhlas dalam mempertahankan pegawai-pegawai kerajaan, maka saya menyeru kepada beliau agar tampil ke hadapan dan menjawab segala persoalan yang
timbul", katanya.-TVS

Thursday, September 24, 2009

Saturday, September 19, 2009

Perutusan Hari Raya Aidil Fitri 1430




Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Pertamanya marilah kita bersama-sama memanjatkan kesyukuran kepada Allah SWT yang telah melimpahkan rahmat dan keberkatan kepada kita semua sepanjang bulan Ramadhan ini sehingga kita dapat mengisinya dengan agenda-agenda yang membawa kepada ketaqwaan yang sejati. Hari ini, kita telah menyempurnakan latihan Ramadhan selama sebulan, dan kita akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri sebagai satu tanda kesyukuran kita terhadap nikmat-nikmat Allah SWT. Saya berharap, latihan ubudiyah selama sebulann ini telah dapat memenuhi KPI berpuasa iaitu ketaqwaan kepada Allah SWT.

Saya, bagi pihak PAS mengucapkan Selamat Hari Raya dan maaf zahir dan batin kepada semua umat Islam sempena hari yang mulia ini. Saya berdoa supaya kita semua selamat daripada sebarang kecelakaan pada Hari Raya ini dan dapat pula kita bersama-sama merapatkan ukhuwah dan silaturrahim melalui ziarah, bermaafan-maafan, balik kampung dan sebagainya. Berhati-hatilah di jalan raya dan juga berwaspada dengan rumah yang ditinggalkan agar semuanya selamat dan sejahtera.

Apabila menyambut Hari Raya sebagai tanda kesyukuran kita kepada Allah SWT, maka hendaklah kita menyambutnya dalam suasana yang terikat dengan syariat Allah SWT. Allah memerintahkan pada Hari Raya ini untuk ‘litukabbirallah’ (membesarkan Allah) di atas segala hidayah dan nikmatnya. Maka janganlah Hari Raya menjadi medan untuk kita kembali kufur kepada Allah SWT dengan melakukan perkara-perkara yang bercanggah dengan ajaran Islam. Janganlah ada pada Hari Raya perbuatan sumbang seperti pembaziran, menyimpan dendam, hasad dengki dan sebagainya. Sebaliknya, kekalkanlah ketaatan kita sepanjang Ramadhan itu untuk terus mekar sepanjang Hari Raya dan juga hari-hari berikutnya.

Amalan mengadakan rumah terbuka begitu bermakna sekali dalam kita membina semua kekuatan umat Islam terutama untuk mengukuhkan persaudaraan kita. Ziarah menziarahi dapat memulihkan semula nostalgia yang mencetuskan kemesraan dan meninggalkan perselisihan yang tidak berkesudahan. Namun begitu, suka saya mengingatkan supaya amalan rumah terbuka ini tidak disulam dengan perkara-perkara yang tidak baik. Janganlah acara rumah terbuka ini membawa kepada pembaziran, dipenuhi dengan aktiviti hiburan melampau, ada umpat-mengumpat dan dilaksanakan dengan tujuan untuk menunjuk-nunjuk. Biarlah rumah terbuka ini berlangsung dalam suasana keagamaan, ajaklah bersama orang-orang miskin, ibu-ibu tunggal, orang-orang tua dan juga anak-anak yatim supaya mereka juga dapat bergembira bersama-sama.

Ketika kita sedang berseronok dengan Hari Raya ini, jangan kita lupa kepada anggota keselamatan yang terpaksa bertugas untuk menjamin keselamatan kita. Kepada pihak polis dan tentera saya merakamkan berbanyak-banyak terima kasih di atas pengorbanan mereka pada Hari Raya. Jasa dan sumbangan mereka janganlah dipinggirkan. Kerana itu, saya berharap pada Hari Raya ini, pihak kerajaan dapat memberikan kebebasan dan hak kepada anggota keselamatan yang berjasa ini untuk ‘memiliki suara’ secara yang adil di negara ini. Janganlah tenaga dan pengorbanan mereka kita kerahkan, tetapi kebebasan dan hak mereka kita bendung. Berilah mereka kebebasan untuk bersuara dengan menghapuskan undi pos dan biarkan mereka memilih secara bebas dan telus.

Akhirnya, saya berharap daripada tarbiyah Ramadhan selama sebulan ini dapat membangkitkan semula kesedaran dan kemahuan kita untuk mengangkat martabat Islam ke tempat yang setinggi-tingginya. Pada Ramadhan tahun ini, Islam telah terhina dan tercemar dengan beberapa isu dan insiden seperti sekatan ke atas perlaksaan hukum sebat ke atas peminum arak, pergeseran dengan penganut agama Hindu kerana pembinaan kuil dan beberapa fitnah lain yang dilancarkan oleh Umno/BN yang berkepentingan politik. Sedangkan dalam masa yang sama kita menyambut Ramadhan dalam semangat kemerdekaan. Sebagai mana Ramadhaan telah memerdekakan umat Islam daripada penyembahan sesama makhluk kepada perhambaan hanya kepada Allah, maka ia sepatutnya telah menyedarkan kita untuk kembali kepada al-Quran dan Sunnah. Setelah kita berpuasa kerana Allah selama sebulan, maka marilah kita berjihad kerana Allah untuk melaksanakan perintah-perintah Allah yang masih tertangguh akibat kedegilan ‘anak didik penjajah’. Sempena Aidil Fitri ini, marilah kita mendukung slogan AL-QURAN DIDAHULUKAN, SUNNAH DIUTAMAKAN!

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Selamat Hari Raya. Maaf Zahir dan Batin

DATO’ HAJI MAHFUZ HAJI OMAR
Naib Presiden PAS

Friday, September 18, 2009

Aidilfitri 1430 H




Salam,kepada semua yang melawat blog PAS Caw Sek.17,Alhamdulillah hari ini sudah 29 hari kita menjalani ibadah puasa dan sudah melengkapi 10 malam yang terakhir.Esok,tiba masanya kita menyambut Aidilfitri iaitu hari kemenangan bagi semua umat islam seluruh dunia.Semoga dengan segala amalan-amalan yang kita lakukan di bulan yang mulia ini akan mendapat ganjaran dan di terima oleh Allah S.W.T. InsyaAllah.

Dengan ingatan tulus ikhlas PAS Caw.Sek.17 mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI & MAAF ZAHIR BATIN dan Berhati-hati ketika memandu pulang ke Kampung dan Selamat sampai ke destinasi yang di tuju..InsyaAllah..

Najib Perlu Letak Jawatan!




PERDANA Menteri, timbalannya dan semua menteri yang terlibat mesti meletakkan jawatan jika dokumen kerajaan yang didedahkan oleh Malaysia Today (MT) hari ini dalam artikelnya yang bertajuk "What the Cabinet hid from the Malaysian public"

adalah tulen, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Dokumen yang didedahkan itu menunjukkan apa yang didakwa sebagai memorandum dari Menteri Kewangan supaya memberikan kelulusan secara retrospektif berhubung dengan peningkatan kos projek Zon Bebas Pelabuhan Kelang (PKFZ) dari RM1.088 bilion kepada RM4,632,732,000.00.

"(Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) perlu membuktikan tanpa sebarang keraguan yang munasabah kepada rakyat bahawa dokumen itu adalah dokumen palsu. Jika beliau gagal berbuat demikian dan dokumen tersebut memang benar dokumen kerajaan yang tulen, beliau dan semua anggota kabinetnya kini yang terlibat dalam memberikan kelulusan retrospektif itu mesti meletakkan jawatan serta merta," tegas Mahfuz.

Jika dokumen itu adalah dokumen kerajaan yang tulen, beliau mempersoalkan bagaimana Najib dan anggota kabinet pada masa itu boleh mempersetujui kelulusan retrospektif itu sedangkan banyak peraturan kewangan telah dilanggar termasuk dalam apa yang didakwa sebagai tindakan Menteri Pengangkutan memberikan surat jaminan kepada beberapa penerbitan bon yang boleh dianggap tidak sah.

Mengikut peraturan, surat jaminan sedemikian perlu mendapat kelulusan Jemaah Menteri terlebih dahulu dan surat tersebut hanya boleh dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan sahaja.

Mahfuz juga menuntut kerajaan menjelaskan adakah benar keseluruhan projek PKFZ dilaksanakan hanya dengan kelulusan dasar Perdana Menteri sahaja tanpa mematuhi prosedur yang sepatutnya?

Beliau juga mempersoalkan, mengapa kelulusan retrospektif yang dicadangkan oleh Menteri Kewangan itu diluluskan jika benar projek tersebut setelah dilaksanakan didapati tidak berdaya maju dan kos projek telah meningkat kepada lebih RM4.6 bilion.

"Jika dokumen yang didedahkan oleh MT itu adalah dokumen tulen kerajaan, rakyat kini boleh melihat dengan jelas mengapa Najib dan kabinetnya menubuhkan pasukan petugas khas serta-merta bagi menyediakan laporan berkaitan isu PKFZ.

"Saya telah nyatakan sebelum ini bahawa penubuhan pasukan itu sebenarnya bermotif politik iaitu untuk melindungi pemimpin-pemimpin Umno dan Barisan Nasional dari disiasat atas dakwaan salah guna kuasa dan penyelewengan yang berlaku dalam skandal PKFZ," kata beliau.

"Dan, sebab itulah juga Najib dan kerajaan pimpinannya begitu takut untuk menubuhkan suruhanjaya di raja bagi menyiasat skandal PKFZ itu.

"Jika disiasat dan jika terdedah lebih banyak lagi dokumen dan hakikat yang disembunyikan dari pengetahuan rakyat, ia mungkin membuktikan lagi jenayah peringkat tertinggi dalam skandal PKFZ itu," katanya.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena sekali lagi menuntut sidang khas parlimen diadakan bagi membentangkan kertas putih menjelaskan keenganan kerajaan menubuhkan suruhanjaya di raja bagi menyiasat skandal PKFZ.

"Jika kerajaan enggan mengadakan sidang parlimen khas itu, kita yakin sidang parlimen yang dijangka bermula 19 Oktober ini hingga 15 Disember akan 'dibanjirkan' dengan isu PKFZ hinggalah Perdana Menteri, timbalannya dan semua menteri dalam kabinetnya kini yang terlibat memberikan kelulusan retrospektif kepada peningkatan kos projek PKFZ itu meletakkan jawatan," kata beliau.

Beliau juga mengulangi kenyataannya bahawa satu pasukan peguam PAS ditubuhkan bagi mengkaji peruntukan undang-undang untuk memastikan kerajaan menubuhkan suruhan jaya di raja bagi menyiasat skandal tersebut.

Projek PKFZ mencetuskan kontroversi apabila timbulnya pendedahan bahawa kos pembangunannya melambung daripada RM2.5 bilion kepada lebih RM4.6 bilion.

Siasatan awal keatas projek PKFZ mendapati ia terpaksa diselamatkan dengan pinjaman dari kerajaan.

Selain itu juga, siasatan juga mengesahkan kerajaan melalui Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) membeli 404 hektar tanah dari KDSB pada RM25 setiap kaki persegi walaupun harga sebenar dianggarkan RM10 sahaja setiap kaki persegi. KDSB juga dilantik sebagai pemaju PKFZ.

KDSB pula membeli tanah tersebut dari Koperasi Pembangunan Pulau Lumut Bhd (KPPLB) pada harga RM1.9 hingga RM2.9 sekaki persegi. Pengerusi koperasi tersebut ketika transaksi itu ialah Adun Sementa, Datuk Abdul Rahman Palil. Beliau juga adalah ahli lembaga pengarah LPK dari 1997 sehingga 2003

Laporan audit yang dikeluarkan pada akhir Mei oleh PriceWaterhouseCoopers (PwC), syarikat yang dilantik LPK bagi tujuan itu, menyebut tentang pembabitan beberapa ahli politik dalam projek berkenaan, yang menurutnya, mungkin menimbulkan percanggahan kepentingan.-Sabahkini

Wednesday, September 16, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 1430 H

Salam Aidilfitri untuk penduduk Seksyen 17



Salam,Alhamdulillah Banner ucapan Hari Raya telah di gantung di setiap pintu masuk ke Seksyen 17 khusus untuk semua penduduk seksyen 17 di atas sokongan dan kerjasama kepada parti PAS.TAHNIAH!! Buat semua penduduk seksyen 17..

Lima tahanan ISA dibebaskan menjelang Bagan Pinang




Suami aktivis Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) Norlaila Othman bersama empat lagi tahanan akan dibebaskan dari kem perlindungan Kamunting, Taiping petang ini.

Dalam pengumumannya di Putrajaya hari ini, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata kelima-limanya dibebaskan selepas kementerian mendapati mereka menunjukkan pemulihan yang positif dan tidak lagi menjadi ancaman kepada keselamatan negara.

NONEMat Sah Mohd Satray bersama empat lagi tahanan Akta Keselematan Dalam Negeri (ISA) itu dituduh terlibat dengan gerakan pengganas Jemaah Islamiah (JI).

Mat Sah (foto), yang pernah bekerja dengan Dewan Bahasa dan Pustaka, ditahan pada April 2002 atas tuduhan terlibat dengan gerakan Islam itu.

Turut dibebaskan, Dr Abdullah Daud, seorang pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai yang ditahan 3 Jan 2002.

Tiga lagi yang turut dibebaskan: Mohd Nasir Ismail @ Hassan, Ahmad Kamil Md Hanapiah dan Muhammad Amir Md Hanapiah.

Ketiga-tiganya ditahan di kem Kamunting mulai 30 Mei 2007.

Dalam sidang medianya, menurut Bernama, Hishammuddin menafikan pembebasan mengejut ini ada kaitan dengan pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang yang akan diadakan pada awal bulan depan.

"Pembebasan mereka hari ini untuk memberi mereka peluang menyambut Aidilfitri bersama keluarga masing-masing.

"Ia tidak ada kena-mengena dengan pilihan raya kecil Bagan Pinang," beliau dipetik berkata.

Tambahnya, dengan pembebasan itu, kini tinggal sembilan lagi tahanan ISA - empat rakyat Malaysia dan masing-masing seorang warga Bangladesh, Pakistan, Thailand, Singapura dan Indonesia.

Apabila Datuk Seri Najib Razak mengambil alih jawatan perdana menteri pada 3 April lepas, beliau mengumumkan pembebasan 19 tahanan ISA.

Manakala pada Mei lepas, seramai 13 tahanan termasuk tiga pemimpin pertubuhan haram Hindraf, telah dibebaskan.

Menurut agensi berita itu lagi, terdahulu Hishammuddin mengadakan pertemuan dengan wakil-wakil daripada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) dan Persatuan Peguam Syarie mengenai pindaan akta itu.

Beliau dipetik berkata perbincangan menyentuh mengenai ketelusan ISA, tempoh tahanan serta layanan terhadap tahanan.

"Tetapi dalam pertimbangan mengenai keselamatan negara, semua bersetuju bahawa ISA masih lagi diperlukan selagi belum ada akta baru diperkenalkan untuk memansuhkan ISA," kata Hishammuddin lagi.

NONESementara itu, sebagai reaksi segera, Norlaila yang terkejut dengan pembebasan Mat Sah tetap menyatakan kesyukurannya.

"Syukur kepada Allah dan (saya) nak berkongsi rasa gembira ini dengan semua rakyat Malaysia yang selama ini menyokong perjuangan saya dan GMI," katanya kepada Malaysiakini melalui mesej SMS.

Beliau yang kini berada di Sabah tidak dimaklumkan lebih awal tentang permbebasan suaminya itu.

Norlaila menambah, beliau berharap akan mengadakan sidang akhbar berhubung perkara tersebut setelah kembali ke Kuala Lumpur malam esok.

Sunday, September 13, 2009

11 Okt pilihan raya Bagan Pinang




Hari mengundi bagi pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang di Negeri Sembilan ditetapkan pada 11 Oktober, sementara hari penamaan calon pula jatuhnya pada 3 Oktober ini.

Tarikh itu dimumumkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) selepas mesyuaratnya hari ini bagi membincangkan persiapan pengendalian pilihan raya kerusi itu di pejabatnya di Putrajaya pagi ini.

Seramai 13,664 pemilih layak menentukan calon parti yang bertanding - kemungkinan besar menyaksikan persaingan sengit antara BN dan PAS - termasuk 4,604 pemilih pos.

YB.Khalid Samad Berbuka Puasa Di Masjid Al-Amin


Salam,semalam 13/9/09 YB.Khalid Samad Berbuka Puasa bersama Jemaah di Masjid Al-Amin,di temani oleh Ahli Majlis MBSA MPP Zone 6 Sdr.Zulnani dan Setiausaha Kehormat MPP Zone 6 Sdr.Halim yang di sambut oleh Jawatankuasa PAS Caw Sek.17 beserta Nazir Masjid dan Imam Masjid Al-Amin.

YB.Khalid menyampaikan Tazkirah Ramadhan selepas Solat Maghrib berjemaah.Seramai 120 orang menghadiri Tazkirah Ramadhan yang di sampaikan oleh YB.Khalid.Selepas itu YB bergerak ke Masjid Al-Hidayah Sek.18 untuk bersama Tuan Guru Haji Hadi Awang (Presiden PAS) bagi menyambut kedatangan Tuan Presiden untuk solat Tarawih Berjemaah dan Tazkirah Ramadhan di sampaikan oleh Tuan Guru Haji Hadi.

Kenyataan Media YB.Rodziah Ismail Adun Batu Tiga

Wednesday, September 9, 2009

Calon Pakatan Rakyat Dari PAS Untuk PRK N31 Bagan Pinang




Majlis Pimpinan Negeri Sembilan telahpun membuat keputusan secara sebulat suara dalam satu mesyuarat khas bahawa sempena Pilihan Raya Kecil N31, Bagan Pinang, KEADILAN Negeri Sembilan bersetuju supaya calon Pakatan Rakyat yang bertanding adalah daripada PAS.

Dengan ini juga KEADILAN Negeri Sembilan akan menyokong sesiapa sahaja calon yang dipilih oleh pimpinan PAS pada pilihan raya tersebut nanti.

Yang lebih penting KEADILAN Negeri Sembilan akan memberi sokongan padu yang tidak berbelah-bahagi supaya kemenangan Pakatan Rakyat mempastikan kewujudan satu lagi tsunami atau gelombang kebangkitan rakyat.
KEADILAN akan menggerakkan seluruh jentera dan bekerjasama dengan parti-parti dalam Pakatan Rakyat selaras dengan perjuangan untuk menyuburkan semangat politik baru yang melangkaui fahaman perkauman sempit demi membina Negara Malaysia yang gemilang pada masa depan.

Keputusan ini diambil selaras dengan semangat Pakatan Rakyat yang saling bersepakat dalam apa jua keadaan demi memperjuangkan agenda rakyat.

DATO' KAMARUL BAHARIN ABBAS

Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri

Parti Keadilan Rakyat
Negeri Sembilan

Tuesday, September 8, 2009

Syabas Tok Guru dan Khalid Samad




"YB Nurul Izzah dari Lembah Pantai begitu murah hati. Dia memuji saya sebagai seorang pemimpin politik Melayu yang berani sederhana dan berprinsip. Saya amat berterima kasih kepadanya.

Tetapi sebenarnya ada ramai lagi pemimpin Melayu Islam yang tidak ekstrem dan bersifat sederhana. Mereka berani ,ada prinsip dan integriti. Mereka juga wajar kita beri perhatian dan sokongan .Orang Melayu Islam di negara ini memerlukan kepimpinan yang sederhana dan berperikemanusiaan seperti Tok Guru Nik Aziz dan YB Khalid Samad.

Berbeza pula dengan Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein yang bangga kerana dapat menunjukkan kepada kepimpinan UMNO dan kuncu-kuncu mereka di Seksyen 23 Shah Alam, Selangor bahawa dialah yang prihatin dengan nasib orang-orang UMNO. Orang-orang inilah yang berarak dengan kepala lembu membantah cadangan pembinaan sebuah kuil kerana kononnya kuil itu dekat dengan rumah mereka. Hishammuddin sedikit pun tak rasa bersalah atau meminta maaf terhadap tindakan mengancam rusuhan kaum dan menghina kaum serta agama lain. Malah dia pula menjadi jurucakap kumpulan ini dengan berkata mereka tidak berniat untuk menghina sesiapa. Sudah tentu selepas lawatan ke tempat itu dan kenyataan Menteri yang sedemikian rupa, maka siasatan polis juga mungkin selesai begitu sahaja selepas ini. Jika pergaduhan kaum berlaku atas provokasi kumpulan kepala lembu itu, apakah Hishammuddin berani bertanggungjawab?

Pada zaman penjajahan dahulu, iaitu sebelum UMNO bermaharajalela di negara ini, Masjid Kapitan Keling telah dibina di sebelah kuil Hindu Arulmigu Mahamariamman di Pitt Street di Pulau Pinang. Di hadapan masjid itu pula ada gereja Kristian St George’s Church. Orang Islam masa itu bila sembahyang di masjid itu tidak pula rasa tersinggung atau goyang iman mereka. Mereka tidak pula menyembelih lembu dan berarak membawa kepala lembu serta memaki hamun kaum dan agama lain. Yang berkuasa di Pulau Pinang pada zaman itu adalah orang Kristian. Mereka berhak untuk melarang pembinaan Masjid Kapitan Keling dan kuil Hindu di sebelah gereja mereka. Kuasa ada pada mereka. Mereka boleh memberi alasan kononnya mereka tersinggung dann terguris hati jika masjid dan kuil dibina di sebelah gereja mereka. Mereka boleh berkata sembahyang mereka tidak sempurna atau tidak diterima Tuhan kalau ada masjid dan kuil yang berdekatan dengan gereja mereka. Tetapi penjajah Inggeris tidak pula berbuat demikian. Malah dekat situ juga ada kuil Kuan Yin Teng untuk orang Cina. Nampaknya pada zaman dulu, manusia Malaya boleh hidup saling hormat-menghormati antara satu sama lain. Masa itu orang Melayu Malaya tidak perlu dibawa ke seminar khas Biro Tata Negara untuk menginsafkan mereka tentang nasib agama dan bangsa. Masa itu tidak ada Utusan Malaysia yang mana pengarangnya seperti Zainuddin Maidin dan anak-anak didiknya telah mengajar orang Melayu supaya membenci kaum dan agama lain.

Jika masyarakat Pulau Pinang terdiri dari berbagai kaum, Kelantan pula yang majoriti penduduk adalah orang Melayu turut bersikap terbuka. Kerana sifat unik orang Kelantan ini, maka UMNO tidak sempat tumbuh segar dan dengan itu selamatlah nasib orang Melayu Islam Kelantan. Darah mereka belum tebal dengan rasa benci dan perkauman yang meluap-luap. Jiwa Islam Melayu yang dipupuk dalam suasana kampung masih tenang dan beradab. Kalau orang Kelantan “gedebe” pun, ia tidak ada kena-mengena dengan kebencian kaum dan agama. Orang Kelantan ke masjid dan surau untuk melakukan ibadah tetapi tidaklah pula mereka rasa tersinggung bila melihat kuil Buddha yang besar tersergah di kawasan mereka. Hanya di Kelantan ada tiga wat Buddha yang terbesar; Buddha Berdiri di Kampung Balai, Buddha Berehat di Kampung Berok dan Buddha Bersila di Kampung Jubarak. Semua wat Buddha ini dibina dengan harga berjuta ringgit; berada dalam kawasan majoriti besar orang Melayu Islam. Tetapi Melayu Islam di kampung-kampung ini tidak sama dengan sesetengah Melayu canggih di Seksyen 23 Shah Alam. Melayu kampung di Kelantan mendengar nasihat Tok Guru Nik Aziz untuk hormat agama lain. Mereka tahu apa yang Tok Guru ajar itu memang berlandaskan Al-Quran yang melarang umat Islam mempermain-mainkan agama orang lain. Orang Melayu Islam di Kelantan juga tidak terguris hati mereka bila kerajaan membina sabuah masjid di Rantau Panjang yang bentuk rupa saperti rumah maharaja Cina. Malah mereka bangga dengan sikap toleran dan keterbukaan Islam yang di tonjolkan olih Tok Guru.

Sepatutnya orang Melayu di Shah Alam mendengar nasihat YB Khalid Samad, seorang pemimpin Melayu Islam yang sederhana dan peka kepada tuntutan dan masalah rakyat di negara majmuk Malaysia ini. Khalid telah menulis dengan berani dalam blognya: “Terdapat juga segelintir golongan yang bagaikan tidak sanggup ‘melihat’ kuil dan tok kong. Walau jauh macam mana sekalipun, sekiranya mereka buka jendela rumah dan dapat melihat ‘bumbung kuil atau tok kong’, mereka menjadi bagaikan dirasuk. Adakah wajar sikap ‘ekstrimis’ yang seperti ini di sebuah negara yang diwarnai dengan kepelbagaian kaum dan agama?”. Kalau nak tahu lebih lanjut isu kuil dan kepala lembu itu, sila layari: www.khalidsamad.com

Khalid dan Tok Guru adalah antara pemimpin Melayu Islam yang patut kita banggakan kerana mereka mampu menyelamatkan negara ini dari terjunam ke dalam kancah pergaduhan kaum dan pertelingkahan agama yang dashat. Saya yakin ada ramai lagi orang Melayu Islam yang berpendirian sederhana tapi tegas dan benar-benar menghayati prinsip jujur, ikhlas dan toleran mengikut ajaran Islam. Orang-orang seperti inilah yang wajar kita dengar pandangan mereka. bukan penghasut dan pembenci kaum dan agama.

Kepala lembu: 12 didakwa esok


Dua belas orang, yang menyertai protes mengarak kepala lembu di depan bangunan setiausaha kerajaan negeri (SUK) Selangor di Shah Alam pada 28 Ogos lalu, dihadap ke mahkamah esok.

Mereka akan didakwa menghasut serta menyertai perhimpunan haram, kata Ketua Polis Selangor, Datuk Abdul Khalid Abu Bakar ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

section 23 shah alam resident cow head protest against hindu temple relocation on the 28 august 080909Sementara itu, ketua unit pendakwaan Pejabat Peguam Negara, Tun Abdul Majid Tun Hamzah berkata, mereka tidak dihadapkan ke mahkamah hari ini kerana mereka tidak dapat dikesan.

Katanya, sebaik sahaja polis mengesan mereka, mereka akan dibawa ke mahkamah dan akan didakwa mengikut Akta Hasutan dan Akta Polis.

Dalam perkembangan berkaitan, empat daripada 12 orang ini dilaporkan telah ditahan untuk diseret ke mahkamah.

Lapan lagi akan ditahan hari ini juga untuk tujuan yang sama, lapor akhbar The Star lagi lewat petang ini.

Difahamkan, mereka yang bakal dibawa ke mahkamah termasuklah:

- Rahimuddin Md Harun, timbalan pengerusi Angkatan Tindakan Mempertahankan Hak Orang Melayu (Atom) dan timbalan presiden Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris),
- Mohd Zurit Ramli, setiausaha Gabungan NGO Malaysia,
- Mahyuddin Manaf, pengerusi jawatankuasa bertindak,
- Ibrahim Sabri, timbalan pengerusi jawatankuasa bertindak, dan
- Zainudin Md Yusuff, pengerusi Persatuan Penduduk Seksyen 23.

Mereka dipercayai akan dituduh di mahkamah Shah Alam pagi esok.

Semalam, peguam negara berkata mereka yang terlibat mengarakkan kepala lembu dan membuat ucapan dalam demonstrasi berkenaan akan didakwa menghasut.

Tan Sri Abdul Gani Patail berkata mereka akan didakwa menurut Seksyen 4 Akta Hasutan atau Seksyen 298 Kanun Keseksaan.

Kira-kira 50 penunjuk perasaan meluahkan keberangan mereka di depan bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor di Shah Alam dengan ucapan berapi-api dan memijak kepala lembu yang diusung dari pintu masjid negeri, beberapa ratus meter dari bangunan tersebut.

Mereka membantah cadangan pemindahan kuil Hindu ke Seksyen 23 dari Seksyen 19 Shah Alam.

Mereka menyatakan bantahan kepada Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, exco kebajikan negeri Rodziah Ismail dan exco kesihatan Dr A Xavier Jayakumar.

Mereka juga mensasarkan kemarahan mereka kepada ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Didahului dengan pembawa kepala lembu, yang masih belum kering darahnya, penunjuk perasaan berjalan sambil bertakbir dan melaungkan "kami bantah" menggunakan alat pembesar suara.
Mereka membawa sepanduk, antaranya bertulis "Take beer", "Islam untuk semua, kuil untuk Khalid dan Rodziah", "Kuil haram sekangkang kera, bila pindah sebesar Putrajaya" dan "Pindahkan kuil ke Seksyen 22".

Friday, September 4, 2009

Surat YB Khalid Samad Kepada Penduduk Seksyen 23


Umno perlu bersedia sebagai pembangkang




Tidak syak lagi, dengan tujuh kemenangan berturut-turut diraih oleh calon Pakatan Rakyat, termasuk yang terkini dalam pilihan raya kecil Permatang Pasir baru-baru ini, sudah sampai masanya Umno/BN berfikir untuk menjadi pembangkang. Memang kenyataan ini sukar ditelannya, lebih-lebih lagi setelah lebih 50 tahun berkuasa.

Namun betapapun sukar ditelan, Umno yang menjadi tonggak BN selama ini, terpaksa menerima hakikat ini justru kerana semua isyarat yang ada sekarang tidak memperlihatkan bahawa parti berasaskan perkauman itu tidak mempunyai masa depan di tengah-tengah perubahan pemikiran masyarakat.

Keputusan terbaru di Permatang Pasir di mana calon PAS, Ustaz Salleh Man menang mengalahkan calon BN, Rohaizat Othman dengan majority 4551 undi dan sebelum ini kekalahan Umno/BN di kawasan Parlimen Kuala Terengganu, Permatang Pauh, Bukit Gantang, Dun Bukit Selambau dan Penanti, adalah isyarat jelas yang wajar disedari oleh Umno/BN bahawa komponen itu tidak lagi mendapat sokongan rakyat.

Setiap ketika, tanpa seharipun berhenti, pemimpin Umno dan penyokongnya tidak hernti-hentinya meniupkan semangat perkauman, lebih-lebih lagi dalam setiap kempen pilihan raya, termasuklah pada kempen di Permatang Pasir baru-baru ini di mana isu perkauman ditiupkan dengan kencang dan beraninya, disemarakkan lagi oleh media tradisional yang mereka miliki.

Namun keputusan di Permatang Pauh ini, seperti juga keputusan dalam pilihan raya kecil ditempat lain menunjukkan bahawa rakyat telah menolak:

+ Isu perkauman

+ Isu pembangunan yang menjadi ‘Isu Keramat’ Umno/BN hingga mereka berjanji hendak menjadikan Permatang Pasir ‘Anak Emas’, sementara di Dun Manek Urai dulu juga hendak dijadikan Dun itu ‘Anak Angkat. Di mana-manapun itulah modal mereka. Sedangkan menyediakan pembangunan adalah tanggungjawab kerajaan, siapapun yang menjadi kerajaan.

+ Pengundi menolak taburan pelbagai pemberian segera ketika kempen yang menjadi satu trend yang sama sekali tidak baik, melanggar peraturan dan etika moral.

+ Pengundi juga menolak propaganda dari media tradisional Umno/BN di mana tidak henti-hentinya melancarkan serangan peribadi yang amat jahat kepada Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat, Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin lain dalam Pakatan Rakyat, hingga tidak sanggup didengar dan dibaca oleh mereka yang waras. Untuk ini kita bertanya, di mana kewarasan mereka ini, di mana mereka meletakkan persoalan dosa dan pahala dan rasa kemanusiaan. Kermpen seperti ini sangat ganas dan kelihatannya sama sekali tidak terkawal.

Ketika berucap dalam kempen tersebut, dengan suara yang tenang dan teratur, Dato’ Seri Anwar Ibrahim berkata: “Mari kta berhujah secara rasional mengenai pelbagai isu, mari kita berdebat mengenai soal moral dan etika, mengenai falsafah keadilan dan demokrasi, mari kita berhujah mengenai masa depan negara, mengenai rasuah, penyelewengan dan ketidak adilan, mari kita berdebat mengenai agenda negara dan saya bersedia menerima dan berhujah dengan mereka di mana-mana dan bila-bila masapun. Pendapat saya dan pendapat mereka boleh saja diterima dan ditolak.”

Namun Anwar amat kesal dan kecewa dengan serangan berterusan pemimpin Umno/BN kepadanya dan Tuan Guru. “Mereka kata, saya pengkhianat bangsa dan negara. Bila saya mengkhianati bangsa Melayu dan negara? Siapa yang memberikan kemudahan kepada kegiatan perjudian, sedangkan membiarkan rakyat miskin lapar tanah begitu saja. Siapa yang memonopoli ribuan AP yang kemudian diagih-agihkan kepada kaum keluarga dan sahabat handai saja. Siapa yang mengumpul harta kekayaan melamau untuk keluarga sendiri, membiarkan rakyat miskin. Banyak lagi yang mereka lakukan tetapi didiamkan begitu saja.”

Kata Anwar, mereka menghina Tuan Guru Nik Nik Abd Aziz dengan begitu dahsyat sekali. Padahal Menteri Besra itu, katanya, hidup amat sederhana di rumah kampung. Pada ketika yang sama pemimpin Umno/BN hidup bermewah-mewah, mendiami rumah yang bagaikan istana. Jawapan Anwar ini cukup berkesan kepada para pengundi.

Mesej lain yang amat ketara dari pengundi di Permatang Pasir ialah mereka menolak trend rasuah yang berleluasa dan sudah tidak terkawal di negara ini. Di samping itu mereka menolak penyelewengan, perlakuan nepotisme, pilih kasih dan pelanggaran kepada hak asasi manusia seperti yang tercermin dalam pelaksanaan ISA, walaupun telah dibantah keras sejak bertahun-tahun lamanya oleh pelbagai lapisan rakyat.

Sudah demikian banyak air mata yang tumpah dari anak isteri dan saudara mara tahanan ISA kerana penderitaan mereka, tetapi tidak sedikitpun mendatangkan kesan di hati pemimpin Umnp/BN yang memerintah, menunjukkan demikian keras hati mereka. Ini semua menyebabkan rakyat sangat kecewa dan marah. Demikian juga pemerintah masih gagal menangani isu pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris yang dianggap oleh para pejuang bahasa dan intelektual sebagai penghinaan berterusan kepada bahasa Melayu.

Bantahan rakyat ini adalah jujur dan rasional. Namun tidak sedikitpun mengubah hati dan pendirian pihak berkuasa. Mereka merasakan cukup yakin dengan kekuatan kuasa yang ada pada mereka dan mereka juga amat percaya bahawa langkah mereka adalah benar. Pemimpin Umno/BN sering mengatakan bahawa tindakan mereka yang membantah ini dilatarai oleh kepentingan politik pembangkang, atau berbau politik semata-mata dan tidak boleh dilayan. Ini hujah mereka yang berkuasa, mematikan semua suara rasional rakyat.

Sehingga kini, tidak ada sebarang tanda yang dapat diharapkan oleh rakyat bahawa kerajaan Umn/BN akan mendengar dan menerima kehendak rakyat ini. Justru itu keputusan pilihan raya kecil Petrmatang Pasir ini dan pilihan raya yang lain membuktikan bahawa rakyat pelbagai kaum telah menolak Umno/BN. Justru itu, pemimpin dan pendukung Umno/BN sedialah belajar dan berfikir untuk menjadi pembangkang.

Jangan berfikir bahawa setelah memerintah lebih setengah abad, Umno/BN tidak akan tergugat. Kezaliman, kata Almarhum Ustaz Fadzil Noor, mungkin memakan masa lama, tetapi ia tidak kekal, sebab ia sebuah kejahatan. Pilihan Raya Umum akan datang, tidak lama lagi, jika diizin Allah, pemimpin Umno/BN akan menerima hakikat bahawa mereka akan menjadi pembangkang di mana Pakatan Rakyat akan menjadi pemerintah Kerjaan Pusat. Jangan ada yang berkata, ini angan-angan dan mustahil berlaku kerana Umno/BN begitu gagah.

Untuk itu jawapannya ialah, siapa yang percaya bahawa Umno/BN menerima kekalahan teruk dalam PRU yang lalu dan terus menerus kalah dalam semua pilihan raya kecil selepas itu di Semenajung. Keangkuhan akan berakhir.

ADUN BN Bagan Pinang NS meninggal




ADUN BN bagi Bagan Pinang, Negri Sembilan, Azman Mohd Noor meninggal dunia di Seremban hari ini.

Beliau meninggal dunia pada jam 2.30 petang tadi di Pusat Pakar Seremban.

Dalam pilihanraya umum lalu, Azman, 54, menang dengan mendapat 6,430 undi, menewaskan calon PAS, Ramli Ismail yang mendapat undi.

Dalam pilihanraya umum lalu, DUN Bagan Pinang mempunyai 14,192 pengundi yang 66 peratus Melayu, Cina (10.5%), India (19.9%) dan lain-lain (3.5%).

Ekoran itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan pilihanraya kecil dalam tempoh 60 hari ini.

Ia merupakan pilihanraya kecil kesembilan selepas pilihanraya umum tahun lalu.

Bagan Pinang merupakan kawasan DUN dalam Parlimen Telok Kemang. Empat lagi DUN dalam parlimen tersebut ialah Chuah, Lukut, Linggi dan Port Dickson.

Dalam pilihanraya umum lalu, Parlimen Telok Kemang dimenangi oleh calon PKR, Datuk Kamarul Baharin Abbas.

Manakala DUN Chuah pula dimenangi oleh PKR, Lukut (DAP), Linggi (BN) dan Port Dickson (PKR).

Azman juga merupakan naib ketua Umno bahagian Teluk Kemang.

Menurut Bernama, anak lelakinya Hairol Asfani, 22, berkata bapanya meninggal dunia akibat jangkitan dalam darah.

BN menguasai 21 daripada 36 kerusi DUN di Negeri Sembilan. Dalam pilihan raya lalu, DAP menang 10 kerusi, PKR (4) dan PAS (1).

Allahyarham meninggalkan seorang isteri Normah Zainal Abidin, 49, dan lima anak iaitu Mohd Khusairi, 23, Hairol Asfani, 22, Norsyazila, 19, Norsyafikah, 16, dan Norsyafitra, 13.

Hairol Asfani yang ditemui pemberita di hospital itu berkata bapanya dimasukkan ke hospital pada jam 3.30 pagi tadi akibat demam dan tidak boleh berjalan.

"Ayah mengadu demam sebelum ini tapi boleh berjalan tetapi lepas berbuka (puasa) petang semalam ayah tidak boleh berjalan," katanya.

Beliau berkata semua anggota keluarga berada di sisi bapanya semasa allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada kira-kira jam 2.30 petang.

Hairol Asfani berkata bapanya pernah menjalani pembedahan pintasan koronari pada Mei lalu.

Turut hadir di hospital ialah Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan dan ekas Menteri Besar yang juga Ketua Umno Bahagian Telok Kemang Tan Sri Mohd Isa bdul Samad.

"Allahyarham merupakan kawan lama saya dalam Umno, tambahan pula beliau dalah Naib Ketua Umno Bahagian Telok Kemang dan telah berkhidmat dengan baik. aya berharap keluarga allahyarham dapat bersabar menerima dugaan ini dengan abah," kata Mohamad.

Mohd Isa pula berkata pemergian allahyarham adalah kehilangan seorang tokoh mno Bahagian Telok Kemang dan Negeri Sembilan.

Katanya allahyarham adalah seorang yang taat kepada parti dan komited dalam ugasan yang diberikan kepadanya.

Jenazah allahyarham akan dikebumikan di tanah perkuburan kariah Bagan Pinang malam ini.

Sementara itu, Speaker Dewan Undangan Negeri Sembilan Datuk Abdul Razak ansor berkata beliau akan mengemukakan notis mengenai kekosongan kerusi DUN Bagan Pinang kepada SPR Isnin ini (7 September).

"Terpulang kepada SPR untuk menentukan tarikh penamaan dan pengundian bagi ilihan raya kecil DUN itu," katanya.