Friday, September 25, 2009

Selcat Tonjol Selangor Sebagai Negeri Pertama Peneraju Sistem Negara Komanwel




Selangor yang menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor atau Selcat, adalah negeri pertama di Negara ini yang mengamalkan sistem pentadbiran seperti Negara-negara Komanwel.

Pengerusinya, Teng Chang Kim berkata, penubuhan Selcat di Selangor secara tidak langsung telah melonjakkan nama Selangor kerana rakyat bersetuju supaya satu pendengaran awam dilaksanakan.

"Dengan penubuhan Selcat, imej Selangor dan dewan negeri Selangor telah meningkat kerana rakyat mendapati ini adalah satu sistem yang harus dilaksanakan selepas 50 tahun kita merdeka…bentuk parlimen dan cara perundangan kita semua mengikut cara komenwel, cuma dalam aspek jawatankuasa in lemah sedikit," katanya.

Beliau berkata demikian kepada TvSelangor di pejabatnya di Bangunan Annex, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, SUK hari ini.

Jelas Teng, Selangor perlu dicontohi kerana berani membuat pembaharuan dan ini kali pertama sistem Selcat diadakan di Malaysia, selepas sekian lama Negara ini mencapai kemerdekaan.

"Selangor telahpun mengambil satu langkah yang tepat, ucap tahniah kepdaa menteri besar dan anggota exconya yang telah berani membuat pembaharuan bersama dengan ahli dewan membawa pembaharuan terkini iaitu menubuhkan jawatankuasa Selcat," katanya.

Kata Teng, Selcat adalah satu sistem baru yang tidak pernah dilakukan, dan pastinya mereka tidak lari dari kelemahan, bagaimanapun ia akan diperbaiki dari semasa ke semasa, bagi memastikan perjalanannya lebih lancar.

Memang kami juga tidak menafikan kelemahan yang wujud kerana ini perkara yang baru kita lakukan, tetapi kita perlu ada satu pandangan yang lebih baik untuk memperbaiki kelemahan, tidak ada satu sistem yang sempurna, tapi kita mesti berikhtiar untuk menubuhkan satu sistem yang dapat memberi kesan yang terbaik.

Selcat diamalkan di Negara-negara Komanwel, meliputi pengurusan kewangan, rang undang-undang dan pentadbiran seperti di England, Kanada, New Zealand dan lain-lain.

Menurut Teng, selain Selcat, dewan negeri juga telah menubuhkan tiga jawatankuasa lain iaitu Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Pihak Berkuasa Tempatan, Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Anak-anak Syarikat dan Badan Berkanun serta Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Pejabat Daerah dan Tanah.

Namun, setakat ini dewan masih belum memberi kuasa kepada tiga jawatankuasa tersebut untuk menjalankan pentadbirannya dalam pendengaran bagi mengawal selia tiga entiti pentadbiran berkenaan.

Menurut Teng, sistem Selcat perlu diteruskan sekiranya berlaku pertukaran pentadbiran kerajaan negeri akan datang untuk mempunyai pentadbiran yang merangkumi sistem check and balance.

"Adalah harapan kami sekiranya ada pertukaran kerajaan pada masa-masa akan datang, sistem yang baru ini , setanding dengan parlimen komanwel ini dikekalkan, yang kita pentingkan adalah satu sistem yang baik dan berkesan dan cekap, tidak kira keanggotaan," katanya.

Sementara itu, orang awam yang ditemui bersetuju dengan tindakan Selangor mewujudkan Selcat untuk menyemak sistem pentadbiran kerajaan sedia ada.

"Setuju sebagai satu bentuk timbal balik kepada pentadbiran itu sendiri, jadi kalau satu pentadbiran takde check and balance untuk semak dan pertimbangkan tindakan, so saya rasa kerajaan tu tak berfungsi dengan baik, so Selcat ni untuk mempertimbangkan satu pentadbiran adalah satu perkara yang baik," kata Norhaizal Hairudin.

"Basically its good la for check and balance for administrative system of the state, its good to have it…Selangor I think transparency is very important, in administrative very important," jelas V.Tamilarasi.-TVS

No comments:

Post a Comment