Wednesday, September 2, 2009

Krisis Perak:Hukuman Penjara




Sidang DUN Perak yang dipanggil oleh Speaker Pakatan Rakyat, V Sivakumar mengesahkan keputusan jawatankuasa hak dan kebebasan menjatuhkan hukuman penjara enam bulan dan denda RM500,000 ke atas Speaker BN, Datuk R Ganesan and ADUN Bebas pro-BN, Hee Yit Foong.

Laporan jawatankuasa tersebut yang dilantik oleh kerajaan negeri Pakatan tahun lalu, dibentangkan dalam sidang DUN hari ini yang berlangsung di Hotel Heritage Ipoh, selepas polis menghalang mereka masuk ke bangunan Sekretariat Kerajaan Negeri (SUK) Perak pagi tadi.

Terlebih dahulu, suka saya ingatkan akan hadis Nabi:

"sesungguhnya fitnah itu tidur, MAKA CELAKALAH SESIAPA YANG MEMBANGUNKANNYA..."

Sebelum ini Perak aman damai di bawah Pakatan Rakyat, UMNO tidak berpuas hati dengan sokongan masyarakat kepada Nizar dan PAS lalu UMNO mengatur strategi keji. Beberapa ADUN Pakatan didakwa atas pelbagai tuduhan khususnya rasuah. Tiba-tiba, Adun-adun yang sedang didakwa rasuah ini melompat dan menyokong Barisan Nasional pula. Keutuhan dan kestabilan Perak terganggu.

UMNO dan BN digesa untuk menjadi anak jantan dengan mengadakan pilihanraya. UMNO enggan kerana faham bahawa mereka akan kalah pilihanraya. Ini diramalkan berdasarkan kekalahan berterusan BN dalam pilihanraya kecil.

UMNO seterusnya membakar api perkauman dan sentimen agama dengan pelbagai cara tetapi gagal. UMNO lalu mencadangkan agar kem tentera dibuat disemua kawasan PArlimen untuk menggunakan undi pos. Tak cukup dengan itu, UMNO mencadangkan agar Pemuda UMNO dilatih secara komando. Mungkin ini bertujuan untuk membuat huru-hara apabila PAS kalah kelak.

Sekiranya PAkatan menang, insya-Allah, UMNO akan terus membuat huru-hara. Ini tidak sukar diramal. Kemenangan Islam diAlgeria dan Turki terbatal apabila pihak sekular yang kalah menggunakan tentera untuk membatalkan pilihanraya yang sudah dimenangi. Dengan kekejian UMNO yang tidak terbatas, PAS sepatutnya mengkaji kaedah menghadapi teknik keji ini kerana UMNO pasti tidak segan silu berbuat apa sahaja apabila kalah kelak.

Seterusnya, sekiranya Pakatan berjaya menjadi kerajaan pusat kelak, tentulah berduyun-duyun kepimpinan UMNO dan BN yang rasuah akan dibicara dan disumbat ke penjara ika disabitkan..

Speaker palsu dan mereka yang terlibat dengan krisis Perak juga bolehlah disumbatkan sama. Amin.

"Pergi jahanam dengan UMNO"

No comments:

Post a Comment